Van Dominica naar Guadeloupe - Reisverslag uit Terre de Haut, Guadeloupe van Wieteke Balen - WaarBenJij.nu Van Dominica naar Guadeloupe - Reisverslag uit Terre de Haut, Guadeloupe van Wieteke Balen - WaarBenJij.nu

Van Dominica naar Guadeloupe

Door: Wieteke

Blijf op de hoogte en volg Wieteke

16 Februari 2019 | Guadeloupe, Terre de Haut

Guadeloupe is een eilandengroep ten noorden van Dominica en bestaat uit meerdere eilanden, waarvan 1 hele grote (Guadeloupe), 1 hele platte (Marie Galante aka de pannenkoek) en een aantal kleine, niet allemaal bewoonde, zeer idyllische eilandjes dicht bij elkaar (Les Saints).
Na een maand op het ruige, groene en vooral zeer steile Dominica besloot ik voor een wat rustigere omgeving te kiezen. Ik had zin om weer hard te lopen, niet van elk stukje wandelen buiten adem te raken én ik miste de witte stranden (op Dominica zijn alle stranden donker tot zwart).
De vormen van Guadeloupe had ik al een paar keer vanuit het noorden van Dominica gezien en besloot ze van dichtbij te gaan bekijken – ook al valt het onder Frankrijk en spreken ze daar dus Frans... (gelukkig heb ik wat kunnen oefenen in Dominica).

Maar voor het zover was heb ik nog het één en ander op Dominica gedaan:
-> Samen met een leuk Frans koppel en Thierry als gids hebben we een roadtrip gemaakt langs de noordkust, de oostkust en dwars over het eiland -langs Emerald Pool- terug. Vele stops gemaakt en wederom prachtige natuur gezien, waaronder een aantal plekjes die gebruikt zijn voor een Pirates of the Carribean film [2004]. Ik kan niet wachten om die weer eens te kijken!
-> Met Michael op zoek gegaan naar Chaudiere Pool (een natuurlijk gevormd zwembad in een rivier). Blij dat we met een 4x4 op pad waren, minder blij dat we geen goede kaart/gids hadden geregeld, want we hebben het niet gevonden! Desalniettemin hebben we wederom prachtige natuur gezien (het houdt hier niet op!) en heb ik tóch even gezwommen in een rivier.
-> Een tweede bezoekje aan het zuiden gebracht om samen met Bert (landgenoot én familie van mijn vriendin Mieke uit de DR, waardoor ik op de hoogte was van zijn vakantie op Dominica) de Soufriere Sulphur Springs te bezoeken (onder een waterval van warm water staan is écht ontzettend lekker- en zeker nu ik dagelijks koud douche… - niet vrijwillig), bovenop Scotts Head te klimmen, daar nog een keer te snorkelen én om eindelijk bij Champagne Beach te snorkelen (uit de bodem komen daar oneindig veel bubbels, waardoor het lijkt alsof je in een glas champagne zwemt). Een heerlijk dagje, helemaal in het Nederlands!
-> Nog een dagje met Bert op pad geweest, dit keer naar het noorden: Cabrits National Park. Leuk gewandeld daar en wat historie opgesnoven. Daarna zijn we in Douglas Bay op zoek gegaan naar een snorkelplek, waar we uiteindelijk weinig hebben gezien, maar wel lekker verkoelend hebben gezwommen. Een heerlijk ontspannen Hollands dagje.
-> Het zuiden bleef maar trekken, dus vlak voor mijn vertrek heb ik daar in mijn uppie nog een dagje op Bubble Beach doorgebracht, waar ik een flink stuk heb gezwommen naar een free-diving-ponton boven de vulkaankrater en terug. Het diepe water onder mij was oneindig blauw en dezelfde kleur als de lucht en de stralen van de zon schenen om mij heen de diepte in. Een hele bijzondere ervaring en ook best spannend. Zo blij dat ik het heb gedaan.
-> Tussendoor heb ik heel veel geverfd en andere werkzaamheden gedaan als vrijwilliger. Het resultaat van het verven was een nieuw houten gastverblijf (geel van binnen, buitenkant moet nog) en een roze algemene keuken/woonkamer – alle kleuren in opdracht. Het geheel ziet er heel gezellig en vrolijk gekleurd uit en ik ben blij dat ik resultaat heb kunnen zien na de vele uren verven.
-> Als ik niet op pad of aan verven was verkende ik de omgeving van Mero, zocht ik ‘bekenden’ op, lag ik op het strand en/of genoot ik van het ongelooflijke uitzicht vanaf Tikaz Toukite (waar ik verbleef).

Na bijna 2 weken vrijwillig verven, meehelpen en ongeveer een maand off-the-grid leven was ik er wel een beetje klaar mee (letterlijk en figuurlijk) en besloot ik mij te richten op het vinden van een bootje voor een overtocht naar een ander eiland…
In het havenstadje Portsmouth liggen in de baai bootjes voor anker, wat het niet eenvoudig maakt om een praatje aan te knopen met een booteigenaar. Ik zocht daarom een ontspannen plekje bij een steigertje vlakbij het havenkantoortje en stelde mijn vraag aan eenieder die daar aan of van land kwam. Vond ik best wel spannend… maar al snel werd het leuk, want bijna iedereen reageerde heel spontaan. De meesten gingen een andere kant op dan ik wilde, dus die konden mij niet verder helpen. Een Amerikaans stel bood mij aan mee te gaan, maar we konden de douanepapieren niet tijdig regelen. Vervolgens was er een Nederlands stel dat me mee wilde nemen, maar ik kon geen betaalbare overnachting vinden op de plaats van bestemming op het moment van overtocht, dus liet ik die boot varen… En het toeval wilde dat het de dag van hun afvaart stormde en regende… Waarschijnlijk beter ook; ik vind het zonder al die heftige weersomstandigheden al spannend genoeg om op een 'klein' bootje te varen in de Caribische zee! Uiteindelijk (op de derde dag proberen) vond ik na vele mensen aangesproken te hebben een leuk, jong, Gronings stel die me de volgende dag mee wilden nemen en waar ik op de boot mocht overnachten zodat ik de dag erna naar mijn betaalbare, reeds geboekte accommodatie kon. Na precies één maand vertrok ik van Dominica en ging ik mee zeilen op de Elise met Elise & Kasper. Zij waren al twee jaar aan het zeilen en het was heerlijk om naar al hun avontuurlijke verhalen te luisteren. We kletsten heel wat weg in het Nederlands!
Tussen de twee eilanden stond een rustige oceaan deining (wat al genoeg beweging was voor mij…), er waren wat val- en rukwinden, er was zon en een buitje en na ongeveer 4 uurtjes kwamen we aan bij…

… het eiland Terre de Haut, Les Saints, Guadeloupe. In het superschattige, kleurige (en zeer toeristische) plaatsje Bourg des Saintes heb ik een eigen kamer in een soort hostel direct aan het strand in een rustige baai met (wederom) zicht op de zonsondergang (en de boot van Elise & Kasper). Ik waan me hier in Middellandse Zeegebied door de huisjes, winkeltjes, scootertjes, de taal, de euro's en de welvarendheid (gróót verschil met Dominica).
Tijdens mijn verblijf hier wil ik alle toegankelijke eilandjes van Les Saints verkennen en zal daarna verder varen (met veerboot) naar de andere eilanden van Guadeloupe.
Eens kijken hoe ik me hier zal redden met mijn ‘geweldige’ Frans…

À bientôt!
Wieteke

  • 16 Februari 2019 - 14:33

    Ferry:

    Dag eilandhoppertje,
    Leuk om nog even alles terug te lezen... Dagelijks contact, maar toch fijn weer te horen hoe je alles ervaart daar. Heel veel plezier om je nieuwe stekkie en ik spreek je snel weer!

  • 16 Februari 2019 - 14:53

    Hendrik:

    Ik hoop dat je net zoveel zon hebt als bij ons, anders moet je maar terug komen.
    Weer met veel plezier gelezen.
    Goodluck girl....kus

  • 17 Februari 2019 - 00:19

    Mieke:

    Alweer een heel leuk verslag om te lezen! En ik word er ook nog in genoemd! Fijn dat jij en Bert een paar dagen samen gezellig op pad zijn geweest. Grappig he dat je 'in den vreemde' merkt dat het weer even heerlijk is om gewoon Nederlands te kunnen praten. Heb ik hier ook nog steeds hoor! Ik wens je tijdens je verblijf op Guadeloupe en omgeving ook weer geweldige ervaringen, ben al weer benieuwd naar je volgende reisverslag! Beaucoup de plaisier!

  • 18 Februari 2019 - 11:06

    Marijke:

    Zo leuk om te lezen weer Wieteke, heerlijk, ik geniet volop van je verhalen.
    Dank je wel! Veel plezier en genieten!

  • 18 Februari 2019 - 11:06

    Marko:

    Guadelope, het eiland waar de originele zoukmuziek vandaan komt! Ga je nog zouk dansen daar? Maar dan traditioneel. Lekker met de heupen zwaaien. :D

  • 18 Februari 2019 - 12:18

    Kitty :

    Wauw wat gaaf weer! Waar was die water val? Ik ga volgend jaar naar de Dominicaanse republiek. En dit is altijd een wens van mij geweest. Ik beneid je wijvie wat heb je het super gaaf geniet. Tot gauw. Xxx

  • 19 Februari 2019 - 04:20

    Lisanne:

    Hey meis!
    Bedankt voor het delen van je ervaringen en plannen, zo leuk om te lezen!
    Wat leuk dat je de 'Elise' ook vanaf je accom kon zien! Is de boot vernoemd naar de dame van het stel?
    Zo gaaf dat je helemaal naar de pontoon bent gezwommen! Wauw! En dan denk ik weer aan het filmpje dat je eerder opnam over angsten overwinnen! (Weet je welke ik bedoel?) nou needless to say dat je dat hebt gedaan en aan het doen bent!
    Dikke digitale knuf!

  • 19 Februari 2019 - 04:16

    Lisanne:

    Hey meis!
    Bedankt voor het delen van je ervaringen en plannen, zo leuk om te lezen!
    Wat leuk dat je de 'Elise' ook vanaf je accom kon zien! Is de boot vernoemd naar de dame van het stel?
    Zo gaaf dat je helemaal naar de pontoon bent gezwommen! Wauw! En dan denk ik weer aan het filmpje dat je eerder opnam over angsten overwinnen! (Weet je welke ik bedoel?) nou needless to say dat je dat hebt gedaan en aan het doen bent!
    Dikke digitale knuf!

  • 19 Februari 2019 - 13:33

    Bea:

    Hi Wieteke,
    Weer genoten van je avonturen.
    Veel genot op Guadeloupe en succes met het Frans.
    Knuffie
    À bientôt
    Bea

  • 25 Februari 2019 - 05:47

    Jolanda:

    Hé Wieteke,
    Bij toeval kijk ik even in mijn oude mailbox en zie daar een reisverslag van jou, leuk!
    Wat ben je weer een super avontuur aangegaan. Geniet ervan!

    Groeten uit Jirnsum van je "oude" buurtjes, Erik, Jolanda, Ruben en Thijmen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wieteke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 470
Totaal aantal bezoekers 48801

Voorgaande reizen:

23 December 2018 - 31 Maart 2019

Exploring the Caribbean - 2019

30 April 2016 - 29 April 2017

Jouw Personal Planner

30 November -0001 - 30 November -0001

2004-2009

01 Juli 2012 - 30 November -0001

33+ Tijd om te genieten!

Landen bezocht: