Barbados - Feeling the Island vibe! - Reisverslag uit Barbados, Barbados van Wieteke Balen - WaarBenJij.nu Barbados - Feeling the Island vibe! - Reisverslag uit Barbados, Barbados van Wieteke Balen - WaarBenJij.nu

Barbados - Feeling the Island vibe!

Door: Wieteke

Blijf op de hoogte en volg Wieteke

14 Januari 2019 | Barbados, Barbados

De afgelopen twee weken zijn echt voorbij gevlogen: time really flies when you're having fun!
De temperatuur is heerlijk (een constante 28 graden). De mensen zijn aardig en zeer beleefd. Iedereen spreekt Engels (de één verstaanbaarder dan de ander). Je kunt gewoon water uit de kraan drinken. Het eiland is knus klein (max 1,5 uur met auto van Noord naar Zuid). Het zeewater is heerlijk warm. Er is een prachtige onderwaterwereld. Er zijn heel veel apen. Uit eten gaan in een normaal restaurant is duurder dan in Nederland. Bijna alle huisjes hebben superschattige veranda's, cottage style. Er zijn ontelbare witte stranden met palmbomen. Het lokale eten is onweerstaanbaar. En zo kan ik nog wel even doorgaan! Maar wat hebben we nou op Barbados gedaan?

Zuid Barbados
We zijn 's avonds laat in de regen aangekomen op Barbados na een vlucht van Amsterdam, via Frankfurt (overstap) en Grenada (korte stop om mensen eruit te laten en nieuwe mensen mee te nemen). Op het vliegveld stond een dame met een bordje met mijn naam erop op ons te wachten. Dat was een welkome verrassing. Geen gezoek naar ons verblijf; we werden er zó naar toe gereden. Ideaal. We hadden een slaapkamer met eigen badkamer en we deelden het leefgedeelte met Greg, een Amerikaan. We verbleven twee nachten op deze locatie: Silversands, vlakbij Oistins (een 'grote' stad). Het was het meest zuidelijke puntje van het eiland. Veel surfers hier. Goede verbindingen naar de rest van het eiland. Op deze locatie wenden we aan de warmte, regelden we geld, verkenden we de hoofdstad Bridgetown en een deel zuidkust (stranden) en toen waren we klaar voor onze volgende stap.

Noord Barbados
Bepakt en bezakt met onze spullen (tóch te veel meegenomen!) vertrokken we met een minivan (standaard transport hier) naar Oistins, waar we een blauwe bus namen naar Speightstown, een grote stad in het noorden. Vandaaruit hadden we nog één bus nodig. Het wachten op deze bus duurde ons te lang, dus namen we weer een minivan, met als gevolg dat we bijna 1,5 km met onze bepakking 'downhill' moesten lopen. Goeie oefening alvast voor Dominica (voor mij dan) ;) Onze nieuwe locatie (Jahworks) bevond zich midden in de natuur; een door de gastvrouw zelf gebouwd houten huis met zeer eenvoudige faciliteiten (oa een koude buitendouche) en heel veel dieren (paarden, aapjes, honden, jungle beestjes). Voor ons was er een kamer met een éénpersoonsbed en een hangmat. Hier hebben we drie nachten geslapen. Samen in het smalle bedje. Ferry had nog wel een uurtje de hangmat uitgeprobeerd; geen succes. De gastvrouw kon geweldig lekker en gezond koken, dus we aten op locatie. We hebben wandelend de oostkust aangedaan en de ruige Atlantische Oceaan aanschouwt, waarin we een poging hebben gedaan ons staande te houden in de vloedlijn. Dat was een hele uitdaging! Het noordelijkste puntje van het eiland hebben we ook verkend; prachtige rotskusten met daarin grotten (Flower Animal Cave). In één zo'n grot hebben we in een natuurlijke poel gezwommen waar af en toe een golf van de razende oceaan naar binnen rolde. Wát een gave ervaring was dat! Al liftend zijn we weer 'thuis' gekomen. Na 3 nachten werd het tijd voor onze volgende en laatste (iets luxere) locatie.

West Barbados
Wederom liftend en met een gele bus dit keer kwamen we in no time bij ons appartement in Prospect aan, halverwege de westkust. We beginnen al aardig te wennen aan het praktische vervoer hier: elk stukje bus kost $2 (=~€1) pp, of je nou van Noord naar Zuid gaat of maar twee haltes. Super makkelijk systeem!
Supermarkt, bushaltes, strand; álles is dichtbij het appartement. Ideaal. Na aankomst zijn we meteen naar het strand gehold om eindelijk te snorkelen. Zodra ik mijn hoofd onder water stak zag ik een schildpad… gewoon direct bij het strand… en niet zo’n kleintje ook! Een tijdje hebben we samen met de schildpad gezwommen. Wauw, wat was dat gaaf… :D
Vanaf onze centrale locatie hebben we enorm genoten van het heerlijke warme weer en vele stranden verkend, inclusief de onderwaterwereld waar mogelijk. We hebben een duiktochtje gemaakt (tot 12m diep) naar een aantal wrakken en hebben tijdens die 40 minuten van alles gezien: schildpadden, roggen, een zeepaardje, trompetvissen, Dory’s, papegaaivissen en nog veel meer moois! Superleuke ervaring, maar ik vind snorkelen geloof ik leuker. Alhoewel… op een dag dat we een autootje hadden gehuurd (links rijden!) en daarmee de zuid/oost kust gingen verkennen hebben we in Bath Beach gesnorkeld in een gedeelte dat door een rif afgescheiden was van de ruige oceaan. Daar zette de stroming ons ineens behoorlijk de verkeerde kant uit. Vond ik niet zo leuk. Gelukkig heeft Ferry wat meer ervaring in de zee en kwam het uiteraard helemaal goed. Was voor mij wel even spannend. Ik blijf (zonder Fer) wel snorkelen in rustigere wateren.
Op de laatste dag samen hebben we een mini catamaran gehuurd en daarmee een uurtje samen op de Caribische zee gespeeld. Dat was heel leuk. Maar… het bleek niet de laatste dag samen. De ‘laatste’ ochtend, vlak voor vertrek naar het vliegveld vertelde Ferry dat hij een dag langer bleef. “Verrassing!” En óf ik verrast was! Dus hebben we nog een dagje langer van elkaar genoten. Op de dag van Ferry’s vertrek zijn we ruim op tijd naar het vliegveld gegaan en dat bleek geen overbodige luxe; er was een ongeluk gebeurt onderweg en alles was daardoor vertraagd. Eenmaal op het vliegveld bleek er een ESTA nodig te zijn voor zijn overstap in New York. Dus regelden we dat online ‘even’. De website gaf aan dat het 72 uur kón duren voor het was goedgekeurd. Licht gestrest probeerden we een andere optie waar ze garandeerden dat het binnen 20 minuten geregeld zou zijn. Wisten wij veel dat je niet twee aanvragen tegelijk in moet dienen… Lang verhaal kort: de goedkeuring kwam pas toen de check-in was gesloten en dus had Ferry zijn vlucht gemist, maar hij kon wel mee op de volgende naar NY (4 uur later). Vervolgens was de goedkeuring vervallen door de tweede aanvraag en die aanvraag werd net op tijd nog goedgekeurd om de tweede vlucht te halen (dank Rinath, voor je hulp!). Toen kon Fer ein-de-lijk inchecken. Pffff. En kon ik terug naar het appartement om mijn spullen te gaan pakken, want over 12 uur vertrekt mijn vlucht. Na bijna een hele dag op het vliegveld te hebben doorgebracht kijk ik er niet echt naar uit daar straks alweer heen te gaan… En ik heb geen idee hoe en wanneer Fer thuis zal komen, want hoe het met zijn vervolgvluchten zal gaan… time will tell! Ik verdenk hem ervan langer dan ik op dit eiland te willen blijven… wat jullie?

3 dagen bezig zijn met afscheid kan ik iedereen afraden. En nu is hij echt weg. Terug naar de kou. Duty calls... wat zal ik hem missen... tot eind maart...

En nu... nu is het tijd voor mijn volgende avontuur: (200km?) hiken op Dominica. Stay tuned.
Sterkte met de kou in Nederland, ik stuur met regelmaat wat warmte en zon jullie kant op, maar ik geloof niet dat het veel zoden aan de dijk zet… Ik blijf volhouden!

Tot de volgende blog… Groetjes uit Barbados!

PS1: Foto’s zet ik liever niet online (niet op deze site en niet op social media), mocht je foto’s willen zien, stuur me dan een persoonlijk berichtje of wacht tot ik terug ben en kijk ze samen met mij.
PS2: Je kunt me (tussen de blogs door) op Maps volgen via https://www.polarsteps.com/WietekevanBalen/1306975-caribbean-island-hopping - dit wordt automatisch bijgehouden. Ik ben benieuwd hoe accuraat het zal zijn!
PS3: Bezochte stranden/kusten van Barbados vanaf het Noorden met de klok mee (als naslag voor mezelf en ter info voor wie het interesseert):
- Animal Flower Cave (N)
- Morgan Lewis Beach (O)
- Batsheba beach / Soup bowl (O)
- Martins Bay (O)
- Bath Beach (O)
- Bottom Bay (ZO)
- Crane Beach (Z)
- Silver Rock Beach (Z)
- Miami Beach (Z)
- Welches Beach (Z)
- Dover Beach (Z)
- Worthing Beach (Z)
- Brownes Beach / Carlisle Bay (ZW)
- Paradise Beach (W)
- Batts Rock Beach (W)
- Paynes Bay Beach (W)
- Heron Bay (W)

  • 15 Januari 2019 - 01:22

    Lisanne:

    Wat een heerlijk verslag! Alsof je me even mee hebt genomen op reis
    Gezellig!
    Dank voor delen
    Kijk nu alweer uit naar de volgende :)

  • 15 Januari 2019 - 03:23

    Gieta:

    Wat een avontuur allemaal zeg Wieteke.
    Maar wel gelukkig leuke verhalen. Zaterdag vroeg mijn broertje of ik nog wat had gehoord over je. Zij zijn inmiddels ook thuis en hervatten het dagelijkse leven.
    Hier gaat alles rustig zijn gangetjes.
    Geniet ze en tot horens weer.
    Lieve groetjes Gieta ☀️

  • 15 Januari 2019 - 04:15

    Hendrik:

    Hoi Wieteke,

    Vanuit het hoge noorden de lieve groetjes. Ik lees je verhaal en het is alsof ik erbij ben.
    Ik vind het super dat je weer alleen de wereld durft te verkennen. Ik vind dat heel erg stoer.
    Zou graag wat foto's willen zien hie het daar is, dus ik moet ,als je weer thuis bent toch maar eens langs komen.

    Veel plezier nog.

    Dikke kus en liefs
    Hendrik

  • 15 Januari 2019 - 10:14

    Janny:

    Hai Wieteke,

    Weer een top reisverslag, heb het net met plezier gelezen.
    Is Ferry goed thuisgekomen?

    Knuffel Jan

  • 17 Januari 2019 - 12:43

    Kitty :

    Wat een geweldig verhaal. Geniet er maar va. Wil ook groetjes Kitty n

  • 01 Februari 2019 - 13:29

    Harriet:

    Erg leuk om te lezen. Ook Babados is voor mij een beetje bekend. Ik ben er veel korter geweest dan jij nu. Ik vond het ook prachtig

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wieteke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 48809

Voorgaande reizen:

23 December 2018 - 31 Maart 2019

Exploring the Caribbean - 2019

30 April 2016 - 29 April 2017

Jouw Personal Planner

30 November -0001 - 30 November -0001

2004-2009

01 Juli 2012 - 30 November -0001

33+ Tijd om te genieten!

Landen bezocht: