Mas o menos siete dias en Costa Rica! * - Reisverslag uit Alajuela, Costa Rica van Wieteke Balen - WaarBenJij.nu Mas o menos siete dias en Costa Rica! * - Reisverslag uit Alajuela, Costa Rica van Wieteke Balen - WaarBenJij.nu

Mas o menos siete dias en Costa Rica! *

Blijf op de hoogte en volg Wieteke

27 Maart 2013 | Costa Rica, Alajuela

Eigenlijk was ik helemaal niet van plan om naar Costa Rica te gaan, maar omdat het goedkoopste ticket uit Cuba daarheen was, kwam ik er tóch terecht. En omdat de goedkoopste vlucht naar Brazilië zeven dagen later ging, was ik dus zeven dagen in Costa Rica! Zie hiervolgend de beschrijving van deze dagen:

Dag 1 > Cuba – Costa Rica
Rond 17:30 landde ik in Costa Rica na een vlucht van maar twee uurtjes, ik ging lekker goedkoop met de bus naar mijn hostel in Alajuela (20 min) waar ik ontzettend heb genoten van de wifi en heb heerlijk gegeten én boodschappen gedaan in een supergrote supermarkt waar álles te krijgen was (wát een verschil met Cuba!). Veel te laat ben ik gaan slapen (zo fijn om weer internet te hebben!)…. Dus dat werd een kort nachtje.

Dag 2 > Dagje reizen
Ik ging -zonder voorbereiding what so ever- een couchsurfer opzoeken die in één van de meest afgelegen plekken van Costa Rica woonde; Bahía Drake! Hij had mij uitgenodigd via de couchsurfwebsite en ik zag dat wel zitten. We hadden een tijdje met elkaar gemaild en de mails werden op een gegeven moment een beetje vaag…. Ik besloot tóch te gaan en kwam onderweg twee gezellige Zwitserse meiden tegen die dezelfde bestemming hadden. Dat kwam mooi uit!
Om 4:30 opgestaan, met de bus van Alajuela naar San Jose gegaan (45min), vervolgens vanaf San Jose een bus naar Palmar del Norte genomen (zes uur) en vanaf daar nog een bus naar Sierpe genomen (half uur). In Sierpe gingen we verder in een bootje (met 300PK!!) een rivier af, door de branding van de Pacifische Oceaan (erg leuke ervaring!) en een stuk langs de kust, tot we na anderhalf uur in de boot in Bahía Drake werden afgezet. We waren er ongeveer rond 17:00…. Pffff, wát een dag! En dan heb ik nog niet eens genoemd dat toen we in Sierpe waren het regenwoud zich van zijn beste kant liet zien; regen, regen, regen en nog eens regen en uiteraard niet maar een klein beetje….! Inventief hebben we al onze spullen droog over gekregen. En toen we in Bahía Drake aankwamen was het droog. Gelukkig. Er was geen steiger, dus het laatste stukje moesten we door het water met onze spullen. Het water was trouwens heerlijk warm. Hier geen sprookjesachtig strand; het zand is donker, koffiekleurig. Ziet eruit als modder! Hmmmm….dát had ik niet echt verwacht…..Ik ben echt verwend met witte stranden de laatste maanden!
De couchsurfer was in geen velden of wegen te bekennen… Ik vroeg mensen naar zijn naam en die van zijn vriend (had ie eens in een mail genoemd) en na een telefoontje werd ik opgehaald door ene Jimmy; de couchsurfer bleek niet in het dorpje te zijn en zijn vriend ook niet. Beetje vaag verhaal allemaal, maar uiteindelijk had ik wel een eigen huis (!!) –zie foto’s op facebook- voor €7 per nacht (het was Paasweek en alles zat vol of kostte per nacht meer dan €30!) én een persoonlijke gids met motor; ik vond het best! Dit kon nog wel eens leuk worden!

Dag 3 > Rustdag!
Ik was vreselijk moe…. Zowel lichaam als geest… én ik had geen schone kleren meer, dus was het tijd voor een relaxdagje; wasje gedaan (er was een wasmachine!), beetje gelezen in hangmat, lange siësta gehouden, genoten van mijn cornflakes (was in Cuba niet te krijgen), strandje in de buurt bekeken en ’s avonds heerlijk gegeten in een restaurant en op het strand genoten van de zee in het maanlicht! Ik kon er weer tegenaan.
Het is hier trouwens superheet (ik zweet me half dood)….en volgens de locals is het nu ‘koud’! Gewend aan gemiddeld 28 graden, is 35-40 graden toch wel een beetje errug warm!! Maar ik klaag niet, hoor; zou niet durven, hahaha :D

Dag 4 > Op excursie
Samen met mijn persoonlijke gids Jimmy op pad gegaan om de omgeving te zien. Het grootste deel zat ik lekker lui achterop de motor (we reden over onverharde wegen, door beekjes en heuvels op en af!), maar als ik watervallen wilde zien moest ik wel wat doen… Voor de eerste waterval hebben we een heel stuk een beekje stroomopwaarts geklauterd; prachtige stukje hiken in het regenwoud! Voor de tweede waterval gingen we samen met een ranger dwars door de jungle. Regelmatig hakte de ranger zijn weg door de jungle met zijn machete en ik volgde op mijn plastic ballerina’s, in mijn jurkje en mijn tasje! Ik voelde me af en toe net als die meiden in dat programma ‘Echte meiden in de jungle’!! Hahaha! Het was alles dubbel en dwars waard; wát was het mooi daar! Heb zelfs apen zien slingeren in de toppen van de bomen; geweldig! Heb écht genoten. Toen we weer terug waren bij de motor zijn we naar Playa Rincon gereden en hebben daar de zon onder zien gaan. Vervolgens zijn we terug gereden, hebben gezellig samen gegeten in een restaurantje en toen wachtten er nog maar twee dingen; douchen én relaxen!

Dag 5 > Dagje reizen (retour)
Vroeg opgestaan, want de boot terug richting beschaving vertrok al om 7:15. Acht uur later was ik weer in het hostel in Alajuela. De reis ging zeer voorspoedig; perfecte aansluitingen. Onderweg heb ik vier teken van me afgetrokken (souvenirs van de jungle), wat gelukkig heel makkelijk ging. ’s Avonds in het hostel nog even gecheckt op meer, maar dit zouden ze moeten zijn, hoop ik….. Overheerlijk broodje gegeten bij de Subway en flink wat dingen uitgezocht op internet voor mijn volgende bestemming; Brazil…..tralalalalalalalaaaaaaaaa!

Dag 6 > Op excursie
Om 9:00 vertrok de bus naar de vulkaan Paos, ik kon alleen de bus niet vinden! Uiteindelijk lukte het samen met Rieke (Duits meisje). Na een paar uur in de bus kwamen we bij de vulkaan. Hij is actief, wat niet echt te zien was vanaf het uitkijkpunt, maar duidelijk was dat het warm was (volgens zeggen 40graden), want er kwam heel wat stoom vanaf. In tegenstelling van waar wij stonden; superkoud…. Brrrrr! Flinke wandeling gemaakt in het bos eromheen (werden we weer warm van) en daarna de tijd volgekletst in het restaurant tot de bus terugging. Eenmaal terug in Alajuela leuke souvenirs geshopt en samen lekker fout fastfood gegeten in een winkelcentrum; so nice to be back in civilization! In het hostel een Nederlandse getroffen (Anne) waarvan ik vele goede tips heb ontvangen voor het vervolg van mijn reis. Helemaal super!

Dag 7 > Costa Rica – Brazil!
Heerlijk uitgeslapen, nog een paar foto’s gemaakt, de laatste dingetjes op internet gedaan (zoals deze update plaatsen!) en me klaargemaakt voor vertrek richting vliegveld (gratis shuttle vanaf hostel; lekker makkelijk!). Mijn vliegtuig vertrekt om 15:45, waarna ik naar Lima, Peru vlieg. Daar wacht ik 1,5 uur en vlieg dan verder naar Sao Paulo, Brazilië. In Sao Paulo wacht ik twee uurtjes en vlieg dan verder naar Rio de Janeiro, mijn eindbestemming! Ik kom daar dan ’s morgens rond 8:30 aan. Diezelfde avond ga ik Ilse ophalen van het vliegveld, waar ik ontzettend veel zin in heb.

Rio de Janeiro > here I come!

Dikke knuf van een heerlijk blije Wieteke!!

* Ongeveer zeven dagen in Costa Rica!

  • 27 Maart 2013 - 18:00

    Rosa:

    Hey Wieteke,

    Wauw,wat een story ...........en het gaat je allemaal goed af ,lekker hoor!!
    Hier is de temperatuur niet te vergeleiken,dan wat jij al had meegemaakt... Hopelijk wordt het eens beter!
    Veel plezier weer hoor!!!

    Lieve groetjes, Rosa. en...een dikke knuf terug!!!

  • 28 Maart 2013 - 09:11

    Sas:

    Woehoe! Genieten, genieten, genieten!
    Lekker!
    nog heel veel plezier! Vanuit het koude nederland!
    X sas

  • 28 Maart 2013 - 13:17

    Janny Pronk:

    Hoi Wiet,

    Wat leuk 2 reisverslagen achter elkaar.
    Ik reageer niet altijd,daar in vergelijking met jou alles zijn gangetje gaat.
    Maar ik geniet wel enorm van al je gezellige verhalen en ben stiekem een beetje jaloers,dat ik dit vroeger ook niet gedaan heb,maar achterom kijken heeft geen zin en met jouw verhalen droom ik gezellig mee.
    Trouwens,volgens mij heb ik dit niet verteld.maar wij zijn opa en oma geworden van een jongens tweeling,echt super,ze heten mason en kayne echt geweldig,ze zijn op dierendag geboren dus makkelijk te onthouden.

    Nu in afwachting van je volgende verslag.
    Dikke kus
    Janny

  • 28 Maart 2013 - 23:02

    Marijke (A'dam):

    Hoi Wieteke,
    zo leuk te lezen, heerlijk, dank je wel.
    Je maakt super veel mee en wat zie je veel!
    Dan lijkt Mokum maar klein!
    Ik was een paar keer in Friesland maar daar is het
    nog kouder dan in A'dam.
    Het eerste kievitsei is al gevonden maar er werd ook nog
    geschaatst in F'land!
    Ik hoop dat hier snel een Russische Lente komt.
    ('s nachts nog -5 en de volgende dag 16 graden)
    Veel plezier en geniet vooral van de zon!
    Lieve groet, Marijke

  • 30 Maart 2013 - 12:37

    Ron:

    He Wieteke

    Heel veel plezier in Brazilie, kun je ook even wat warmte van daar hierheen sturen? Tis hier nog steeds -80gr en ik wil ook in mijn T-shirt en korte broek lekker buiten lopen.

    Tot het vlgd verslag CU

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wieteke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 344
Totaal aantal bezoekers 48815

Voorgaande reizen:

23 December 2018 - 31 Maart 2019

Exploring the Caribbean - 2019

30 April 2016 - 29 April 2017

Jouw Personal Planner

30 November -0001 - 30 November -0001

2004-2009

01 Juli 2012 - 30 November -0001

33+ Tijd om te genieten!

Landen bezocht: