En dos semanas por Argentina, Uruguay y Brasil! * - Reisverslag uit Porto Alegre, Brazilië van Wieteke Balen - WaarBenJij.nu En dos semanas por Argentina, Uruguay y Brasil! * - Reisverslag uit Porto Alegre, Brazilië van Wieteke Balen - WaarBenJij.nu

En dos semanas por Argentina, Uruguay y Brasil! *

Blijf op de hoogte en volg Wieteke

02 Mei 2013 | Brazilië, Porto Alegre

Argentinië: Puerto Iguazu -> Corrientes -> Salta -> Cordoba -> Buenos Aires
Na Ilses vertrek had ik in eerste instantie maar weinig tijd om haar te missen. Ik had namelijk op internet/mijn laptop veel dingen te doen (dagje werk), vervolgens had ik een nacht-bus-reis á 9 uur naar Corrientes en heb me daar 15 uur (!!) vermaakt totdat mijn volgende nacht-bus-reis á 13 uur naar Salta vertrok. Toen ik ‘s middags wakker werd, nadat ik ‘s morgens in mijn hostel in Salta direct in mijn bedje was gedoken, was ik helemaal gedesoriënteerd en begreep ik niet waar Ilse was…. Hahaha. Dus na ruim 50 uur begon ik haar tóch te missen!
In Salta boekte ik gelijk een excursie die de hele dag in beslag zou nemen; een adembenemende tour door het Andesgebergte en een bezoekje aan zoutvlakte de Salinas, waar superleuke foto’s gemaakt konden worden ivm ontbreken van perspectief. De bestemmingen lagen niet om de hoek, dus was ik in totaal 13 uur onderweg. Maar het was het zeker waard!
Het hostel in Salta was zó relaxed dat ik besloot lekker een paar daagjes rust te nemen, op mijn gemakje Salta te verkennen en een beetje te shoppen. Ik was ook al een week aan het kuchen en snotteren (kadootje van Ilse!), dus het werd ook wel tijd dat ik even rust nam. Ik had mazzel met mijn gezellige Amerikaans kamergenootje waarmee ik samen at, filmpjes keek, ging shoppen enz. Was dus niet helemaal alleen!!
Na Salta reisde ik zuidwaarts naar Cordoba met wederom een nachtbus (á 13 uur).
De bussen hier in Argentinië zijn trouwens ongelooflijk luxe; je kunt kiezen uit ‘bed’ en ‘semi-bed’. De eerste twee reizen (Iguazu-Salta) had ik een ‘bed’; de stoelen waren heel breed (er zijn er maar drie naast elkaar ipv de 4 in de normale touringcarbussen), de rugleuning kon ontzettend ver naar achter, het had een grote voetensteun én ik kreeg uitgebreid avondeten (rond 0:00!), ontbijt en drinken geserveerd. Het is niet heel erg goedkoop, maar zéker goedkoper dan vliegen!
Deze busreis had ik gekozen voor ‘semi-bed’, was wel benieuwd hoe luxe dat zou zijn. En eigenlijk was dat ook wel prima; veel beenruimte, de rugleuning kon erg ver naar achter en ook hier kregen we ’s avonds en ’s morgens iets te happen. Wel waren de stoelen wat smaller, maar ja, dat maakte voor mij toch niets uit! Ik had prima geslapen!
In Cordoba heb ik het centrum wat bekeken, veel gelezen (lekker lui op mijn bedje), film gekeken op mijn laptop en genoten van het relaxte hostel. Zelfs het avondeten was erbij inbegrepen en was goed te doen (en dat voor maar €7 per nacht!). Ik was hier alleen voor doorreis, dus heb de omgeving niet verkend. Vond het wel even prima. Mijn tijdelijke nieuwe motto is: zo goedkoop mogelijk reizen om mezelf straks op dure danslessen in Brazilië te trakteren!! Dus probeerde ik even om zo min mogelijk geld uit te geven. Ging eigenlijk best goed!
Vanuit Cordoba nam ik een zeer goedkope nachtbus naar Buenos Aires (á 9 uur). Hier zat geen eten bij in en de beenruimte was een stuk minder. Maar ik zat helemaal voorin, bovenaan, dus had prachtig uitzicht (door beslagen ramen turend in de duisternis…) en genoeg ruimte! Om 6:30 liep ik door ontwakend Buenos Aires met een gekopieerde plattegrond op zoek naar mijn hostel! Van dat soort dingen geniet ik echt! Het hostel was groot, goedkoop en centraal gelegen. Ik heb de stad een beetje verkend en heb heerlijk genoten van verschillende parkjes en het kerkhof, wat een bijzondere ervaring was! Verder vond ik de stad veel te groot, te druk, te lawaaiig, enz…. niet mijn ding….
Eigenlijk had ik dat gevoel bij heel Argentinië; de souvenirs van het land vond ik niet mooi, de steden niet prettig, de mensen niet bijzonder, de ananas was vies, enz…. Het was er wél heel erg goedkoop, dus dat was fijn!

Uruguay: Colonia del Sacramento -> Montevideo
Met een ferry ben ik van Buenos Aires naar Colonia del Sacramento in Uruguay gevaren; een tochtje van ong. 50km over de rivier ‘Rio de la Plata’. Op het moment dat ik voet aan wal zette, voelde ik mij direct veel meer in mijn element. Me gusta Uruguay! Het stadje Colonia del Sacramento is een oud, lieflijk, rustig, koloniaal, Portugees havenstadje. Iemand had mij verteld over dit stadje en nieuwsgierig als ik ben, wilde ik het met eigen ogen zien. Ik was bang dat het er koud zou zijn (nog nooit zo zuidelijk geweest en hier wordt het nu winter), maar het was er heerlijk! Ik heb prachtige souvenirs gescoord (wilde de hele winkel wel leegkopen!!), heb door het mooie oude centrum gewandeld en de vuurtoren beklommen, heb mezelf getrakteerd op een massage en sauna, heb lopend de omgeving een beetje verkend en heb heerlijk genoten van het huiselijke hostel waarin ik was beland. Wát een fijn plekje was dit stadje en wat deed dat me goed!
Na drie nachtjes in Colonia del Sacramento nam ik overdag de bus (á 3 uur) naar Montevideo. Onderweg betrok de lucht en toen ik in Montevideo aankwam (meest zuidelijke punt ever voor mij!) was het grauw, koud en ongezellig… Ik heb mijn nacht in een hostel doorgebracht die de volgende dag ging sluiten, gek idee! Die dag nam ik een nachtbus (á 12 uur) naar Porto Alegre in Brazilië.

Brazil: Porto Alegre -> Rio de Janeiro -> ?
En daar ben ik dus nu; in Porto Alegre. In totaal heb ik in de afgelopen 17 dagen ong. 3600km afgelegd! Dat is gemiddeld 210km per dag! Pfffff…..wát een eind…. Hahaha! Gister heb ik de stad hier een beetje verkend samen met mijn Pools/Australische kamergenootje. Samen is tóch leuker dan alleen!! Maar ook voor hier geldt; één nachtje is genoeg! Vandaag vlieg ik weer naar Rio de Janeiro, waar ik Geke opwacht op het vliegveld! Gezellig! Samen gaan we dan naar hetzelfde hostel als waar ik met Ilse was en na twee nachtjes daar vliegen we samen naar Recife. Vanuit Recife gaan we zuidwaarts langs de kust en zullen we na twee weken afscheid nemen in Porto Seguro; mijn laatste bestemming op dit continent…en als het goed is wordt dat de bestemming waar ik nog even flink ZOUK ga DANSEN! Zin in….

Tot de volgende update!!! Veel liefs; dit keer vanuit Brazilië.

  • 02 Mei 2013 - 22:03

    Jacob En Griet:

    Hallo Wieteke,

    Wij hebben jouw mooie reisverslag gelezen, leek ons ook wel wat , maar zolang kunnen wij niet weg.
    Wij denken dat Geke nu ongeveer weer grond onder de voeten heeft .
    Wij wensen jullie veel plezier met zijn beiden .

    Groeten Heit en Mem van Geke

  • 07 Mei 2013 - 16:06

    Jannypronk:

    Hoi Wiet,
    Wederom een prachtig verslag, ik vind het eigelijk wel knap dat je het zo lang volhoud.

    Nog heel veel plezier en blijf genieten
    dikke kus Janny

    P.S Bas en Daphne gaan 19 september trouwen.

  • 07 Mei 2013 - 18:31

    Rosa:

    Pffffffffff....,wat een belevenissen allemaal,het houdt niet op voor je...Geniet er nog maar lekker van!!

    Lieve groetjes, Rosa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wieteke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 602
Totaal aantal bezoekers 48816

Voorgaande reizen:

23 December 2018 - 31 Maart 2019

Exploring the Caribbean - 2019

30 April 2016 - 29 April 2017

Jouw Personal Planner

30 November -0001 - 30 November -0001

2004-2009

01 Juli 2012 - 30 November -0001

33+ Tijd om te genieten!

Landen bezocht: