Bootje varen [1] - Reisverslag uit Tilbury, Verenigd Koninkrijk van Wieteke Balen - WaarBenJij.nu Bootje varen [1] - Reisverslag uit Tilbury, Verenigd Koninkrijk van Wieteke Balen - WaarBenJij.nu

Bootje varen [1]

Blijf op de hoogte en volg Wieteke

24 Juli 2012 | Verenigd Koninkrijk, Tilbury

Lieve allemaal,

Ik ben alweer ruim 3 weken aan het varen! En het voelt net alsof die 6 jaar er nooit tussen hebben gezeten (met uitzondering van een groot gat in mijn kennis…). Er is wel één heel groot verschil; ik ben veranderd! Gelukkig in positieve zin (vind ik) en dat geeft me een heel goed gevoel! Ik ben veel rustiger nu!
Zaterdag 30 juni stapte ik aan boord van de Thalassa, gaf mijn ouders en Marijke (top dat je langskwam!) een rondleiding, maakte kennis met de crew en aan het eind van de middag zetten we koers naar Le Havre (Fr). Tot IJmuiden ben ik aan dek geweest… daarna begon de ellende en ben ik 40 uur lang (!!) mijn hutje niet uitgeweest: hartstikke zeeziek…. Ik begon me serieus af te vragen waar ik in hemelsnaam aan begonnen was. Maar toen we in rustiger water kwamen ging het gelukkig een stuk beter en kon ik deelnemen aan het ‘leven aan boord’, wat al snel weer erg vertrouwd was.
Na Le Havre zijn we de Seine ong. 80km opgevaren naar Rouen, waar we een aantal dagen hebben gelegen. O.a. voor de Tour de France die daar langs kwam. Leukigheidje: we liepen tegen een nabespreking van de Tour aan in het oude centrum van Rouen (daar waar Jean d’Arc ooit is verbrand) met o.a. Mart Smeets en Filemon. Dát was een gekke gewaarwording! Na de bespreking heb ik nog even gezellig met Filemon gekletst! Rouen is een leuk stadje en we hebben superweer gehad (normaal schijnt het daar heel slecht te zijn!). Na Rouen gingen we naar Brest met een tussenstop in Poole (Engeland). Deze twee hobbeltochtjes waren een goede test voor mij en ik merkte dat ik begon te wennen aan alle bewegingen van het schip (gelukkig!!).
In Brest lag een groot deel van de Nederlandse vloot én nog vele, vele, vele andere schepen. We hebben daar voornamelijk dagtochten gevaren, ’s avonds als partyboot gefungeerd, veel cateringvoedsel gegeten en ik heb me daar vermaakt met oude én nieuwe bekenden! Helaas was het weer niet zo geweldig…beetje koud…. In Brest én Rouen heb ik ook nog salsa gedanst met een aantal Fransen (en Mexicanen, maar die dansten alleen de basis…) > gelukkig hoef je daarvoor niet dezelfde taal te spreken! Mijn Frans is nl echt waardeloos! Er kwamen steeds Spaanse woorden in me op, wat best typisch is, want die taal spreek ik óók niet! En toen ik met de Mexicanen aan het dansen was, kwam er uiteraard alleen maar Frans in me op. Lekker handig allemaal!!
Na Brest gingen we in één ruk door naar Nederland; Vlissingen. Het ging ontzettend voorspoedig en in 51 uur waren we er al. Doordat het zo snel ging hadden we ineens een vrije dag, die ik voornamelijk heb gevuld met telefoneren! Heerlijk om een aantal mensen weer even te spreken. Ook genoten van het heerlijke weer, wat blijkbaar zo’n beetje de eerste zomerdag in Nederland was! Pikten we mooi even mee!
De dag erna vertrokken we alweer vroeg met een boot vol proviand, drank en crew (catering) naar London (eerste stop in Tilbury). Ook dat ging heel voorspoedig. Hoegenaamd geen wind en golven, dus op de motor de Noordzee overgestoken, terwijl bijna iedereen lag te zonnen aan dek! Heerlijk! Rond 23:00 kwamen we al in Tilbury aan. Er lagen al heel wat schepen van de vloot. Vandaag met z’n allen de boot helemaal schoon gemaakt en nu even genieten van Wifi in een hele oude ‘London Cruise Terminal’. Ik ben benieuwd wanneer ik dit heb geupload, want het is supertraag en iedereen van de schepen wil er graag even gebruik van maken, dus het wordt er ook niet sneller op!
Morgen gaan we in parade naar de stad (tot aan de Towerbridge) en dan terug naar Woolwich, wat onze ligplaats zal zijn voor de komende 3 weken. Ik hoop tijd te hebben om nog wat rond te kijken in Londen (en een kapper te vinden!) en te meeten met een aantal vrienden die hier nu ook zijn. Ik ben benieuwd wat daarvan zal komen.

Het leven aan boord: de sfeer is helaas niet echt geweldig en dat is best wel jammer, maar ik kan er niet echt mee zitten. Er is altijd genoeg te doen én genoeg leuke mensen op andere schepen! Dus ik vermaak me wel. Ik zou –als alles goed ging- als stuurman gaan varen, maar dat is toch iets verandert. Mijn kennis is zodanig ver weg gezakt, dat ik mezelf niet genoeg vertrouw om als stuurman te varen en mijn kapitein deelt deze mening. Desalniettemin mag ik het hele seizoen blijven als maat om mijn ervaring weer op te krikken en mag ik gelijk meekijken met de stuurman. Ideaal! Half oktober zit het seizoen op de Thalassa er voor mij op, waarna ik naar Nice zal vliegen om daar op de Atlantis aan te monsteren en dan met dat schip terug naar Harlingen te gaan (via Middellandse Zee, om Spanje en Portugal heen en dan noordelijke koers aanhouden). Lijkt me een leuk tochtje! Wat er daarna gaat gebeuren is nu nog niet duidelijk. Mogelijkheden zat! Ik hou jullie op de hoogte!

Veel liefs uit Engeland!

  • 24 Juli 2012 - 17:05

    Bootje Varen:

    Hoi Wieteke.

    Lijkt me echt een hele belevenis. Super reisverslag, wie weet dat je na al je reizen een boek kan gaan schrijven. Geniet van je reis. Liefs Marèse

  • 24 Juli 2012 - 17:13

    Lidie:

    Hai Wieteke,

    wat een belevenissen allemaal, geweldig meid geniet ervan.

    Liefs uit akkrum van Lidie (switch)

  • 24 Juli 2012 - 17:34

    Soon Ja:

    Leuk verslag! Wauw, je reis begint goed met allerlei 'avonturen'! Dat was ook de bedoeling, toch? Hopelijk heb je de zeeziekte achter de rug en volgen nu alleen nog maar mooiere, gekkere, spannender verhalen! Geniet ervan en ik zie uit naar je volgende verslag!

  • 24 Juli 2012 - 19:17

    Ha Die Wieteke:

    Ha die Wiete.
    nou heel wat meegemaakt allemaal kei leuk om er zelf ook zo wat van mee te maken.
    ik trouwens ook leuk nieuws Nancy is weer zwanger,en komt ons 4 kleinkindje eraan.
    in maart is ze uitgerekent.
    he meisje geniet van je reizen ,en ik blijf je volgen hihih.

    dikke kus ook van Paul
    Ellie

  • 24 Juli 2012 - 20:37

    Joan:

    Ha meis!
    Wat leuk om je verhalen en ervaringen te lezen! Niet meer zeeziek geweest na die eerste heftige 40 uur?
    Je dance tour is dus in Frankrijk begonnen, nog nieuwe dingen geleerd?
    Hoop dat je in de havens van Spanje of Portugal nog wat nieuwe inspiratie opdoet en anders... op naar de volgende reis!Spannend!! Groeten uit Leeuwarden , Joan

  • 24 Juli 2012 - 21:53

    Anke Diks:

    Hé Wieteke, wat super leuk om je reisverslag te lezen!!! Wat maak je super veel mee zeg in zo'n korte tijd vergeleken met hier. Super zeg al die ontmoetingen met mensen van heine en ver. Ik wens je heel veel plezier toe in London en erg bijzonder dat je er bij de spelen bij bent. Dat op zich is al een ervaring om nooit meer te vergeten. Heel veel plezier en maak er een ongelooflijk leuke en mooie tijd van Xx Anke Diks LWD

  • 24 Juli 2012 - 22:01

    Danielle:

    Ha Wieteke,
    Leuk om te lezen! Stoer dat je zo je droom achterna bent gegaan! Misschien kom je ooit nog eens op de 'astrid' te varen, zou leuk zijn;-) Geniet!
    Groetjes Danielle Verschuren

  • 24 Juli 2012 - 22:26

    Ha Die Nicht:

    Wat een boeiend verslag, jammer dat de sfeer niet helemaal ok is, maar wel weer een mooie kans om op dit schip alle kennis boven te halen.

    Heel veel liefs uit Lutjebroek en als je die gekker broer van me spreekt... geef m dan ff een jnuffel van mij
    Greetings, Anke

  • 24 Juli 2012 - 22:29

    Tessa:

    Hoe is het met de gekte in Engeland? Grappig, 2 dagen geleden aan de telefoon en nu zit je alweer daar. Veel plezier, leuk om je te volgen x tessa

  • 25 Juli 2012 - 08:27

    Sas:

    Whoehoe! Wat weer een mooie beleving! Ik ben zo blij dat je de echte Wieteke weer terug hebt gevonden!! Nog even en je bent weer helemaal in topvorm ook ook als stuurman te fungeren!!
    Heel veel succes en genietse!! Als je Dorian (windsurfer) in Engeland bij de spelen treft, wens hem succes en de groetjes van mij :D
    Dikke kus sas

  • 25 Juli 2012 - 22:08

    Hoi Wieteke,:

    Mooi om te lezen, hoe het met je gaat!! Lieve groetjes van ons en geniet maar lekker hoor!!!!
    Hans & Rosa.

  • 25 Juli 2012 - 22:41

    Melle:

    Dag Wieteke,

    Mooi verslag, wij zijn nu zelf ook met de boot op vakantie, rondje ijsselmeer en daarna misschien het wad op.
    Het is hier sinds deze week super weer, hebben vandaag veel op de spinaker gevaren en zijn in Hoorn uitgekomen. Heel veel plezier en ik lees het nog wel!

    Groetjes, fam Wagenaar
    Van zeilschip Alida

  • 26 Juli 2012 - 18:59

    Maandag 30 Juli Door Dorien:

    Hoi lieve nomade op zee! Heerlijk gevoel moet dat zijn dat frank en vrij ronddolen en maar zien wat er gebeurd. Zeeziek ben ik nooit op de korte golfslag maar ook wel eens meegevaren op de middenlandse zee en toen wel. Dat is anders, die lange trage deining aan de horizon, vreselijk.
    Leuk dat je je stuurmans ervaring weer kan upgraden. Wie weet kan je straks zelf weer aan het stuur.

    Wij varen ook rond het Ijselmeer. Is deze week eindelijk eens prachtig weer. Zitten nu in Makkum.
    Leuk dat Marijke is geweest bij je vertrek. Ik heb je ook nog gemaild dat ik wilde komen om je uit te zwaaien, maar heb geen reactie gekregen. Missschien mijn mailtje niet ontvangen? Of had je het te druk met al je voor bereideningen?

    Hoop dat je fijn zeilweer hebt.

  • 28 Juli 2012 - 11:10

    Elsje:

    Hola Linda,

    Waai maar lekker met alle winden mee;) Groots avontuur. Geniet vanaf de wallekant mee!
    Besito, Elsje

  • 31 Juli 2012 - 12:26

    Ron:

    He ex collega ;-))

    Goed om te lezen dat je het naar je zin hebt en dat je een leuke tijd hebt. Over Lasaulec kan ik je nuniks vertellen ben er n.l. 2 weken niet geweest want had vakantie :-))). Ben me Rhonda en de pubers heerlijk naar zuid frankrijk geweest en genoten van 30gr en zonnig weer haha.

    Sinds gisteren weer thuis en nu genieten van de regen.

    Veel plezier de komende tijd en wie weet tot ziens als je weer een keer in nederland bent

    Dikke tuut ut ljouwert

  • 04 Augustus 2012 - 13:24

    Arjen:

    Hey Wieteke,

    Leuk om je verhaal te lezen! Hoop dat alles voorspoedig gaat!?
    Houd ons op de hoogte ben benieuwd wat je nog meer mee gaat maken.
    Geniet volop van het leven aanboord en onthoud 1 hand voor het schip en 1 hand voor jezelf!
    Liefs Arjen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wieteke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 414
Totaal aantal bezoekers 48775

Voorgaande reizen:

23 December 2018 - 31 Maart 2019

Exploring the Caribbean - 2019

30 April 2016 - 29 April 2017

Jouw Personal Planner

30 November -0001 - 30 November -0001

2004-2009

01 Juli 2012 - 30 November -0001

33+ Tijd om te genieten!

Landen bezocht: