Met Geke ‘reizend’ langs de kust van Brazil! - Reisverslag uit Porto Seguro, Brazilië van Wieteke Balen - WaarBenJij.nu Met Geke ‘reizend’ langs de kust van Brazil! - Reisverslag uit Porto Seguro, Brazilië van Wieteke Balen - WaarBenJij.nu

Met Geke ‘reizend’ langs de kust van Brazil!

Blijf op de hoogte en volg Wieteke

17 Mei 2013 | Brazilië, Porto Seguro

Nadat ik Geke van het vliegveld in Rio had opgehaald, gingen we met een bus naar hetzelfde hostel als waar ik met Ilse was geweest. Vervolgens kreeg ik allemaal leuke en lekkere dingen uit Nederland; ik leek wel jarig!! Er zat zelfs een vroeg verjaardagskadootje bij van mijn ouders; een Ereader! Helemaal geweldig; geen gesjouw meer met boeken voor mij!! Ook had Geke een nieuwe laptop voor me meegenomen (die ik zelf had geregeld), want mijn oudje was helemaal af. Een goed begin!
We hadden één hele dag in Rio die we volledig gevuld hadden met dingen die ik met Ilse nog niet had gedaan. Een leuke, lange en vooral ook uitputtende dag (héél véél gelopen!). Het was trouwens ontzettend leuk om er weer terug te zijn. Zó fijn als je weet waar alles is en hoe alles gaat!
De volgende dag moesten we vroeg op aangezien we om 7:30 naar Recife zouden vliegen, waar we helaas nog geen hostel hadden kunnen regelen (niets te vinden via boekingsites...). Uiteindelijk ging het allemaal heel erg vlot en zaten we al snel in een leuk hostel in een goede wijk vlakbij het strand! We regelden een stel fietsen en hebben op die manier de stad bekeken.
Na één nachtje in Recife gingen we met de bus naar Porto de Galinhas; een ritje van 1,5 uur. Dit bleek een heel leuk toeristisch dorpje die bekend staat om de natuurlijke zwembaden in het koraal. Dit wilden wij natuurlijk ook meemaken en gingen de volgende dag in alle vroegte op pad (laag tij was noodzakelijk voor deze ervaring) en werden in een soort zeilbootje naar het koraal gevaren waar we vele vissen, superhelder water en prachtig koraal hebben bewonderd. Daarna regelden we weer een stel fietsen en hebben we de omgeving verkend (met heerlijk verlaten stranden), waar we nog een tochtje met een bootje hebben gemaakt om zeepaardjes te bekijken.
De volgende dag gingen we met verschillende kleine (Volkswagen)busjes (lokaal vervoer) naar Tamandaré. In dit kleine plaatsje hadden we wederom nog geen slaapplaats, maar ook dat lostte zich eenvoudig op; het werd een mooi, goedkoop hotel mét zwembad (en héél véél muggen...)! ‘s Middags hebben we dit schattige vissersdorpje verkend en een flink stuk langs het strand gelopen. De volgende dag zijn we naar het nabijgelegen Bora Bora gegaan om vanaf daar een excursie te doen op een boot over een rivier op de plek waar deze in de oceaan uitmondde. We bezochten een zandbank, een plek waar je je in kon smeren met klei (goed voor de huid!), er werd ons een monument gewezen waar de Portugezen met de Hollanders hadden gevochten en zagen een superschattig 17e eeuws kerkje langs de kust; een heel relaxed tochtje. Daarna lieten we ons per motortaxi weer terugrijden naar het hotel, namen onze rugtassen en gingen op weg naar Barra de Santo Antonio met lokaal vervoer.
Omdat alles wat langer duurde dan verwacht én omdat het hier zo vroeg donker word, besloten we te stoppen in Maragogi en daar een plek voor de nacht te regelen. Op straat werden we aangesproken door een dame die bij de plaatselijke ‘VVV’ werkte en een eigen B&B had. Dus gingen we met haar mee en kregen we een nette kamer én een plan voor de volgende dag. Helaas werkte dat plan niet uit zoals bedoeld, maar we hebben toch een mooi stuk strand gezien en een heerlijk stuk gelopen. Helaas regende het wel veel...
De volgende dag gingen we verder op reis richting Maceio. We stonden op de ons gegeven tijd op de juiste plek op de bus te wachten, maar al wat er kwam; geen bus... Er stopte wel een aardig stel dat ons een lift wilde geven. Dus gooiden we al onze spullen achterin de auto en stapten ongeveer twee uur later vlakbij het hostel dat we voor ogen hadden uit. Deze bleek helaas vol te zitten en we werden naar een andere gestuurd. Onderweg daarheen zagen we een Pousada en vroegen of we daar konden overnachten. Het kon en nog goedkoper ook. Beter! Deze Pousada bleek vol te zitten met politiemannen die uitgezonden waren en daar verbleven. Lekker veilig; goed gevoel!
Al vroeg in de volgende morgen namen we een taxi naar het busstation om daar de bus van 6:00 (!!) te halen naar Penedo (wegkomen uit de Pousada was nog even een uitdaging, maar lukte gelukkig nog op tijd!). Dit tochtje in een zeer gammele bus duurde 3,5 uur. Penedo ligt niet aan de kust, maar aan de San Francisco rivier. Het was een prachtig oud koloniaal plaatsje waar we heerlijk doorheen hebben gewandeld en vele foto’s hebben gemaakt. Ook hier hadden we geen idee van waar we zouden overnachten, maar vonden een nette Pousada in het centrum. Toen we ‘s middags even op de kamer waren geweest en weer weg wilden gaan bleken we opgesloten te zitten en we hadden geen sleutel om de buitendeur te openen... oeps.... We moesten de volgende dag wederom om 6:00 de bus hebben, dus vroegen we ons af hoe dat nou goed moest komen. Zoals alles lostte ook dit zich ‘vanzelf’ weer op en kwam er iemand die er werkte en werd de juiste sleutel voor ons geregeld. De volgende morgen bleken de buschauffeurs van ‘onze’ bus ook in de Pousada geslapen te hebben en hadden we –achteraf gezien- dus zonder problemen op tijd kunnen vertrekken! Hahaha.
Die dag hebben we de hele dag in de bus doorgebracht; wel 10,5 uur! Liggen, zitten, lezen, slapen, eten, snoepen, omgeving bekijken, even benen strekken enz. Op zich ook wel even lekker! Rond 17:00 kwamen we aan in Salvador, de hoofdstad van Bahia. Met een stadsbus gingen we naar het oude centrum waar we een hostel hadden geboekt; de allergoedkoopste. Nou, dat hebben we geweten... We zouden er eerst twee nachten blijven, maar vanwege het hostel én de slechte weersvoorspellingen besloten we de volgende dag direct weer verder te gaan. Salvador werd door ons dus maar kort én krachtig bezocht!
Vanaf ons hostel in Salvador namen we een speciale lift(!), een stadsbus en een ferry (één uurtje) naar Bom Espacio (een schilderachtig kustplaatsje) en gingen we vervolgens vijf uur met de bus om in Itacaré te komen; een prachtig klein toeristisch surfplaatsje in een supermooie omgeving! Daar zijn we de hele ochtend op stap gegaan met de eigenaar van de Pousada waar we terecht waren gekomen; we bezochten dromerige verlaten stranden, zagen een lieflijke waterval, liepen stukjes door prachtige natuur en kregen een rondleiding door het stadje.. s’ Avonds hebben we er nog heerlijk geshopt; zó fijn dat de winkels hier tot laat open zijn!!
Na twee nachtjes in dit lieve stadje zijn we doorgereist naar onze laatste bestemming hier: Porto Seguro. Dit busritje duurde 8 uur. We kwamen halverwege de middag aan en zochten direct ons geboekte hotel op. ‘s Avonds gingen we op zoek naar een Zouk-tent (thanks Rinath!!) waar ik een leraar vond en waar ik vandaag (17 mei) mijn eerste les bij ga hebben. De volgende dag hebben we AxeMoi bezocht; een strand waar de hele dag een soort Zumba-achtige lessen worden gegeven. Leuk, gezellig en gezond! En ook hebben we bijna alle winkels in dit stadje bekeken! Geke wilde namelijk haar geld nog even opmaken op de laatste dag!

Geke is nu weer naar huis (in totaal met vier vluchten via Belo Horizonte, Rio de Janeiro en Lissabon...) en ik zal me de komende 10 dagen in Arrial d’Ajuda (naast Porto Seguro) vermaken; even vakantie houden! Kan ik wel gebruiken na de afgelopen vier weken.....pffff! Ik ben nu in een fijn hostel en heb een kamergenootje die ik al had ontmoet in Argentinië in Puerto Iguazu, een maand geleden! Klein wereldje! Als het goed is ga ik hier héél véél dansen. Deze voorlopig laatste dagen op dit continent moet ik –nu de mogelijkheid er is– natuurlijk wél zoals oorspronkelijk bedoeld besteden!!
Op 26 mei vlieg ik terug naar Europa, maar het zal nog wel even duren voor ik ook daadwerkelijk weer in Nederland zal zijn....

Heel veel liefs en dikke knuf vanuit dit Zouk-paradijs!! ;)

• 19 Mei 2013 - 07:03

Janny Pronk:

Bedankt voor het gezellige verhaal en veel dansplezier.

Dikke kus
    Janny

• 19 Mei 2013 - 13:33

Lisanne:

Prachtige foto's en weer een leuk verhaal om te lezen, maar jeetje wat heb je veel gereisd pfff. Nou ja dan zie je ook veel laten we maar zeggen haha.
    Fijne vakantie en dans ze!
    Dikke knuf

• 19 Mei 2013 - 14:39

Mariska:

Na vele leuke verhalen nu lekker dansen!

• 20 Mei 2013 - 10:53

Rosa:

Hey wieteke,

Zo,dat was een lang verhaal en had je mooie foto's al op facebook bewondert...!
    Prachtige momenten maak je mee,je moet er wel wat voor over hebben met al dat reizen,maar daar zit je niet mee,je krijgt er altijd weer wat moois voor terug...
    Geniet nog maar lekker,je vermaakt je vast wel!!

Lieve groetjes, Rosa.
    PS Slim & leuk,dat je een E reader hebt gekregen van je ouders!!