Weer terug in Kiel...!! - Reisverslag uit Kiel, Duitsland van Wieteke Balen - WaarBenJij.nu Weer terug in Kiel...!! - Reisverslag uit Kiel, Duitsland van Wieteke Balen - WaarBenJij.nu

Weer terug in Kiel...!!

Door: Wieteke

Blijf op de hoogte en volg Wieteke

23 Juni 2005 | Duitsland, Kiel

Nou, waar was ik gebleven...??
Bij het reisje vanuit Rostock naar Danzig geloof ik. Daar ga ik in ieder geval wel vanaf verder. De groep kwam aan boord en viel alles mee. Wat we van hen wisten is dat ze al minstens 15 jaar op charterschepen varen. Dus we waren een beetje bang dat ze alles beter zouden weten, maar het tegenovergestelde was waar. Doordat ze zoveel verschillende schippers enzo hebben meegemaakt, weten ze ook dat ieder het op z'n eigen manier doet en zij passen zich daar per vakantie gewoon op aan. Dus dat was super. We vertrokken vol goede moed richting het oosten. De wind was westelijk, dus eigenlijk kon niets misgaan. Maar toen nam de wind toe, en nam nog meer toe en uiteindelijk waren de golven minstens 4 meter hoog (ze kwamen van achteren) en remde het schip ontzettend af op die golven en het schip bewoog alle kanten op (tordeerde zelfs...). Iedereen werd ziek, was moe en kon in de 'slaapwacht' niet in slaap komen, dus werd iedereen alleen maar moeier.... We besloten toen om toch maar uit te wijken naar de dichtstbijzijnde haven. Dat was een koersverandering waarbij de golven van opzij kwamen en het schip vloog letterlijk alle kanten op. Na 3 uurtjes zo enorm schommelen kwamen we eindelijk op Bornholm: Nexø. Daar hebben we een dag verwaaid gelegen en hebben toen ons plan voor Danzig ook maar laten waaien.... Er zou niet zoveel veranderen in het weer en aangezien er op de terugweg (en dus ook heenweg) hoegenaamd geen schuilhavens zijn, durfden we het niet aan. We zijn toen naar het Zuiden gegaan en zijn daar Polen ingevaren bij Swirnemunde.
Daarna door naar Stettin, waar we een groep jonge polen die we vorig jaar op een schip hebben leren kennen weer opnieuw zagen. Dat was ontzettend leuk. Ze namen ons mee naar een gave discotheek en we hadden een heerlijke avond. De volgende dag bleven we weer liggen in de haven en konden we dus uitslapen: daar hebben we goed van genoten! Vanaf daar vervolgden we onze weg terug richting Duitsland. We hadden nog een week en dus tijd genoeg. Tot we bij de grens kwamen en de Poolse Douane ons terugstuurde, want we hadden ons niet uitgeklaard. Dit hadden we uiteraard wel geprobeerd, maar niemand kon ons helpen en uiteindelijk hebben we geen douane gezien in Stettin. Dus we konden omdraaien en zijn we nog maar een keer naar Swirnemunde gegaan. Door die grap hadden we een dag verloren en dat was echt jammer. Uiteindelijk ging de reis weer verder en natuurlijk hadden we alleen maar tegenwind.... Ik hoef niet te zeggen dat je daar met een zeilschip bijzonder weinig aan hebt, toch? Dus we gingen maar door op de motor....en het regende en het waaide heel hard.... Dat zijn wel die dagen dat je denkt: Waar ben ik in hemelsnaam mee bezig??!
Uiteindelijk hebben we met veel motoren op tijd de plaats van bestemming bereikt. Gelukkig zat de stemming er bij de hele groep nog goed in (wij blij!).
Achteraf gezien hebben we echt een goede beslissing genomen, aangezien het twee weken lang alleen westenwind is geweest en op zee was het af en toe écht noodweer.... Als we dan al ooit in Danzig aangekomen waren, waren we NOOIT teruggekomen........
Van die groep zijn er 4 blijven hangen. We moesten namelijk 'leeg' van Rostock naar Kiel. Dus hadden we er een paar mensen bij en konden dus een beetje zeilen enzo: veel leuker. Daarnaast is er een goede vriendin van ons aan boord gekomen. Ze zat op een ander schip, maar dat liep niet helemaal lekker en toen is ze opgestapt. Tot de tijd dat ze een ander schip heeft gevonden, komt ze ons een beetje helpen. Vinden we heerlijk! En zij is ook blij met onderdak, prettig gezelschap en te kunnen varen. Aangezien wij dat vorig jaar de hele tijd hebben gedaan en blij waren als mensen ons aan boord wilden hebben, vinden we het nu heel leuk dit naar iemand terug te doen. En ze zal een grote hulp voor ons zijn bij de Kielerwoche. De Kielerwoche is het grootste zeilevenement van de wereld en daar maken de charterschepen gebruik van door dag- en avondtochten aan te bieden. Dat betekend heel veel stress omdat er ten eerste 40 (dronken) gasten aan boord rond hobbelen en ten tweede omdat er ongelooflijk veel schepen op het water zijn. (Denk aan een file op een 10-baansweg met minstens 20 spookrijders... (dat zijn de dronken jachtenlui)). Ja, altijd weer erg leuk!
Maar het brengt geld in het laatje, dus iedereen gaat er toch altijd weer heen. En het leukste is: het is standaard slecht weer in die week...... We hopen het beste... De Kielerwoche is van 18-26 juni. Gelukkig zijn we niet volledig volgeboekt. Tot nu toe hebben we 5 dagtochten en 2 avondtochten. Dus dat is nog wel te doen en we hebben natuurlijk Petra!!
We zijn in ons rustige weekje (wat we heel erg nodig hadden, want we waren ontzettend moe) met ons kleine groepje naar Nysted gevaren. Daar hebben we ook een dagje stilgelegen. Ik wilde dat graag omdat het zo'n ontzettend lief dorpje is en ik daar heerlijke herinneringen heb... Op ons vrije dagje daar, hebben we eerst maar even wat geklust. Er waren wat dingetjes kapot gegaan op het reisje naar Nysted.... We kwamen in een heftige onweersbui terecht waar het ineens 8-9 Beaufort waaide... We waren wel redelijk voorbereid en hadden al wat zeil geminderd, maar uiteindelijk was het wel wat heftiger dan verwacht. Het water waaide horizontaal en het hagelde als een gek.... Gelukkig ging alles goed en zijn er wat dingen kapot gegaan die gelijk gemaakt konden worden.
Maar goed: in Nysted hebben we dus eerst een beetje geklust en aangezien het heerlijk weer was de rest van de middag besteed aan ontspanning. Bart-Jan en ik hebben fietsen gehuurd en hebben een deel van het eiland gezien. We zijn in een mooi bos geweest waar allemaal herten en reeën los rondliepen (ook van dichtbij gezien!). En verder de lieve Deense dorpjes bekeken.
Was echt even lekker om van het schip weg te zijn...
De volgende dag was mijn verjaardag en kreeg ik heerlijke taart uit Denemarken en hadden de gasten aan boord de salon versiert met vlaggetjes (elk schip heeft een flink aantal vlaggetjes!). De hele dag werd ik verwend en het was ook nog eens mooi weer! Wat kun je je nog meer wensen. Iris had mij een pakketje gestuurd wat ik pas op mijn verjaardag open mocht maken, gelukkig heb ik het twee dagen daarvoor pas ontvangen (het lag er al iets langer dan 2 weken geloof ik!). Was een heel lief kadootje: iets met madeliefjes...!
's Avonds zijn we nog ergens voor anker gegaan en kwam de Duitse douane nog langs in een klein bootje: even alles controleren (ondertussen hebben we wel genoeg uniform gezien, dus we stonden er niet echt om te springen). Ze waren wel zo oplettend om te zien dat ik jarig was. Dus dat was dan wel weer grappig.
De volgende dag eindelijk weer naar Kiel. Onze eigenaar stond ons daar al op te wachten met een aantal benodigdheden voor het schip. We kwamen naast de Swan fan Makkum te liggen (vorig jaar een weekje op gevaren) en we zagen dus weer vele oude bekenden. Altijd weer reden voor een feestje!
De gasten waren van boord gegaan en wij konden aan de slag om alles in orde te maken voor de Kielerwoche. Die zaterdag hadden we onze eerste dagtocht en daarvoor moesten we zelf allemaal drank inslaan. Gelukkig wilde de eigenaar ons daar nog even mee helpen en hebben we dus zijn auto helemaal volgestouwd! Lekker makkelijk. De dagtocht was geweldig en in tegenstelling tot wat ik eerder heb geschreven: het was echt heerlijk weer! Een beter begin van de Kielerwoche kun je niet hebben. De dagen daarna hadden we geen tocht en zijn we de kant op gegaan om ons bootje te verkopen (we lagen op een zeer druk bezocht deel). De eerste dag hadden we een tochtje met 13 man kunnen boeken, de tweede dag niets (ja, 3 man, maar die zijn bij een ander bootje gestopt) en de derde dag hadden we er eigenlijk 14 (is ook voor 14 betaald), maar we hadden er uiteindelijk 8 aan boord. De overig 6 waren per ongeluk op een ander schip gestapt en pas toen ze los van de kade waren viel het de groep aan boord op dat er onbekenden aan boord waren en na navraag bleek dat die mensen écht dachten dat ze op de Engelina zaten!!! Maar goed, wij hebben het geld en dat is ook fijn!
Op de woensdag hadden we eerst een dubbelboeking en uiteindelijk hadden we geen boeking meer, dus lagen we ineens stil. Die dag hebben we maar gebruikt om lege kratten en blikjes (ja, die moet je hier ook allemaal inleveren, zit wel €0,25 statiegeld op een blikje...) terug te brengen en nog wat dingetjes. We konden hier gelukkig van iemand een auto lenen (Peugeot Partner!) en dat maakte het allemaal wat relaxter en makkelijker.
Donderdag hebben we alleen een avondtocht en overdag kunnen we dus nog kleine dingetjes doen. Klusjes zijn er eigenlijk niet echt meer, aangezien Petra van alles en nog wat doet aan boord! In ieder geval komt dan dit verhaal op internet, want mijn mail moet ik ook maar weer eens checken! (Bijna een maand geleden nu....).
Mijn ouders komen vrijdagavond en blijven een paar daagjes aan boord. Als de Kielerwoche voorbij is gaan we gelijk door naar een andere sail: Travemünde. Moet heel leuk worden; we zijn benieuwd.

Nou, dit was het wel weer even voor dit moment. Tot de volgende keer. Geniet van de zomer en hier volgen nog wat persoonlijke dingetjes. Als je er niet bij staat, betekend dat niet dat ik je vergeten ben (hè pap&mam!).....

Liefs en knuffels van mij.

Tessa: En?? Weer in Nederland? Hoe bevalt het? En hoe zit het met huisje, baan, enz...? Hoop gauw weer iets te horen....
Iris: Bedankt voor je lieve kadootje, ik slaap heerlijk 's nachts!!
Xavier: Alles goed, jongen?? Hoe gaat het met de freelance-opdrachten?? En de liefde?? Stuur me maar eens een mailtje of brief ofzo, zou graag willen weten wat je nu allemaal uitspookt!
Gabrielle: Een nieuwe liefde??? Toemaar, wel jammer dat we nu geen uren aan de telefoon kunnen hangen om erover te babbelen.... Maar goed ik hoor alles wel weer als ik terug ben.
Evie: Nog bedankt voor alle foto's. We hebben er een aantal gebruikt voor op ons reclamebord. Is heel erg mooi geworden! Verder alles goed?? En hoe gaat het bij Frisia/andere baan???
Martha: It was so nice to see you all again. Dzjenkoeje (or something!!) for everything and good luck met alles wat je gaat doen!
Gideon: Nou, voor jou dan een fotootje van mijn 'lover'! Jij ook weer blij! Hou jij het een beetje uit 'down under'....!!
Resie: Bedankt voor de heerlijke brief, ik heb hem nu al tig keer gelezen (ligt naast mijn bed, samen met alle kaartjes van mams en anderen). Lukt het nou allemaal met je toppie enzo?
Alex: Nog steeds elke dag heen en weer naar Eindhoven??? Doe de groetjes aan Hanneke en ik hoop gauw weer iets van je te horen!
Daniël: Wat een leuk/lief stukje heb je geschreven in het gastenboek. Het was echt leuk om je mee te hebben. In augustus wordt waarschijnlijk moeilijk, omdat Petra misschien dan nog aan boord is. Maar je kan altijd nog in Sneek gaan zitten!!!
Alice: Dat sporten is hem nog niet helemaal.... maar dat komt van de winter dan wel weer (hou ik mezelf maar voor). Trek jij je drukke leventje nog wel, nu die zon zo heerlijk schijnt en je naar buiten trekt?? Hoe gaat het met Robin, nog steeds alles goed?
Fam v/d Meulen(!!): Sven: Onwijs gefeliciteerd. Marlou: Heel veel sterkte de komende tijd. Thijs: Succes en sterkte met de revalidatie, we denken aan je. Fred: Nog steeds zo druk?? Denk aan jezelf en tot gauw!!!
Ilonka: Heel erg bedankt voor je lieve kaartje. Lekker dat je wat vakantie hebt gehad. Hoest met de liefde? Leuk te weten dat je dit ook leest. De Kielerwoche verloopt tot nu toe met heel goed weer, wind van alle kanten (dus veel te zeilen) en een normale hoeveelheid stress. Dus het gaat goed!
Ingeborg: Je plantje is zijn bloemetjes verloren, is dat normaal??? Verder istie nog helemaal goed. We blijven 'm gewoon water geven!! Dikke knuf aan Jethro.
Ome Jaap: Ik heb net via Laurens gehoord dat de Tall Ships Race niet doorgaat waaraan jij mee zou doen. Jammer hoor... Volgende keer maar bij ons boeken ;)
Oma: Heel erg bedankt voor het lieve kaartje. Hou U taai en tot over een paar maandjes!!
Rick: Ik heb de groetjes ontvangen van Niek: bedankt!! Alles goed met jou en Regina? Hoop gauw iets te horen van jullie.

• 23 Juni 2005 - 10:34

Resie:

Joh ik zo zin om meteen weer een lange brief te schrijven maar dat zit er even niet in, ben druk met het gedoe voor hogerberoep. Is op 19 juli. Jij ook nog bedankt voor je brief weet dat ik er blij mee ben om zo jullie avontuur mee te kunnen beleven. Lieve groetjes Resie