Cómo prepararse para Cuba! * - Reisverslag uit Ciudad Trujillo, Dominicaanse Republiek van Wieteke Balen - WaarBenJij.nu Cómo prepararse para Cuba! * - Reisverslag uit Ciudad Trujillo, Dominicaanse Republiek van Wieteke Balen - WaarBenJij.nu

Cómo prepararse para Cuba! *

Blijf op de hoogte en volg Wieteke

15 Februari 2013 | Dominicaanse Republiek, Ciudad Trujillo

Ruim twee maanden ben ik nu onderweg en mijn tijd in de Dominicaanse Republiek zit er bijna op. 21 Februari vlieg ik naar Cuba en daar heb ik ontzettend veel zin.…. Kan bijna niet wachten!!

Sinds Las Terrenas heb ik echt een geweldige tijd gehad. Net alsof het 6 weken nodig had voordat ik in de juiste reis-flow kwam en mijn draai had gevonden! Ergens vind ik het wel vergelijkbaar met een nieuwe baan; daar heb je ook tijd nodig om te wennen aan de cultuur, de mensen om je heen, je werkzaamheden, wat er van je verwacht wordt en hoe jij je het beste kunt gedragen. Het enige (grote) verschil is dat ik nu niet word betaald, maar juist alleen maar geld uitgeef….! Ik ben benieuwd hoe dit nu gaat uitpakken in andere landen, aangezien daar de cultuur weer anders zal zijn. Begin ik dan weer van voren af aan of heb ik nu de smaak te pakken?

De week bij Iris (een 68-jarige verfranste Hollandse en vooral lieve dame) aan het strand in Las Terrenas was echt supergezellig verlopen. Veel strand gezien, heerlijk gekletst, lekker gegeten en nóg meer verkleurd, maar ook veel gedanst. Zelfs opnamen gemaakt voor een promofilmpje voor haar dansinstructeur Samuel (die ik ook een paar avonden heb mogen ‘lenen’). De filmpjes schijnt hij op youtube te zetten. We zullen zien. Ik heb ze zelf in ieder geval ook en dat is een leuk aandenken.

Na Las Terrenas ben ik met de guagua naar Puerto Plata gereisd (incl. wachten ong. 8 uur onderweg geweest!). Daar had ik een hostel geboekt. Achteraf niet de beste keus; ver weg van alles, in een superarme buurt, ontzettend vochtig (het regende er bijna continue) en een superhard bed. Maar……er was wél een muskiettennet!! Gelukkig was ik er niet vaak. Ik ben een dagje teruggegaan naar Sosua (mijn favoriete strand, aerobics, lekker eten, enz), een dagje Puerto Plata bekeken (niet veel aan) en in één dag 27 watervallen bedwongen in Imbert! Dat laatste heb ik gezellig samen met Philippa gedaan, die het voor elkaar had gekregen om haar verblijf twee maanden te verlengen en nu in Cabarete ‘woont’. Echt leuk!

Vervolgens ben ik van Puerto Plata naar Santiago gereisd met Caribe Tours (klinkt zo leuk!). Daar heb ik mijn volgende couchsurfadres opgezocht. Paula; een 27-jarige, zeer creatieve, Dominicaanse die weinig Engels sprak. Goed voor mijn Spaans! Dit lange weekend stond in teken van cultuur. We zijn naar een zoveeljarig bestaan van een theaterschool gegaan, die een leuke en afwisselende voorstelling had neergezet. We hebben midden in een nacht urenlang als figurant gespeeld in een (bijna leeg) honkbalstadion voor een Dominicaanse film over homo’s en honkbal. Eén avond zijn we naar een balletvoorstelling gegaan waarin veelbelovende jonge talenten het beste van zichzelf lieten zien én we zijn naar het Carnaval geweest!! Carnaval wordt hier elke zondag in februari gevierd, waarvan de derde zondag het grootst schijnt te zijn…… Nou, ik vond dit al enorm!! Ik vond het een leuke ervaring, maar voor mij mag het bij een eenmalige ervaring blijven!

Na Paula ben ik voor een paar dagen teruggegaan naar Philippa in Cabarete, waar ik nog even heerlijk heb genoten van het strand en we hebben flink geshopt (maar niets gekocht; ik heb geen plaats meer in mijn rugzak!). Het is zo gezellig met Philippa! Samen zijn we in het weekend de bergen ingegaan naar Jarabacoa. Ook daar had ik een couchsurfster gevonden, die ik in Las Terrenas al had ontmoet. Cathy; een 45-jarige Franse dame, die al meer dan 20 jaar in de DR woont en hier twee sieradenwinkels heeft (waarvan één in Las Terrenas). Iris (van Las Terrenas) was er ook. Echt fijn om haar weer te zien! Na het weekend vol watervallen en rafting is Philippa weer teruggegaan (geen idee wanneer we elkaar nu weer zullen zien, maar we hebben besloten samen nog vele watervallen te gaan bezoeken/bedwingen!) en ben ik nog een aantal dagen gebleven en heb nog even heerlijk genoten van het weer, de frisse lucht én de koude nachten! Ik heb hier de ultieme combinatie meegemaakt; ’s nachts heerlijk dik weggekropen onder meerdere dekens en overdag met bikini in de zon. Zo zou ik het wel vaker willen, maar dat is geloof ik een beetje moeilijk! :D

Vanuit Jarabacoa ben ik naar Santo Domingo gereisd; mijn eindbestemming in dit land. Terug naar Beckett; de 31-jarige Amerikaanse couchsurfer waar ik in dec/jan ook al een tijdje was. Het is voor mij de ideale plek; wifi, warm water, goed bed, wasmachine + ophangmogelijkheid, goede keuken, zonnig dakterras, fiets tot mijn beschikking, veilige buurt en Beckett die me lekker mijn ding laat doen. Alleen het strand ontbreekt, maar ja, je kunt niet alles hebben!! ;)
Daar ben ik dus nu en ben me druk aan het voorbereiden op Cuba; geld pinnen en wisselen naar euro’s -want in Cuba kan ik niet pinnen én niet betalen/wisselen met Dominicaanse pesos-, de reisboeken over Cuba bestuderen die Beckett in huis heeft en alles nog even wassen! Ik ben er bijna klaar voor!

In Cuba ga ik een aantal dagen reizen met Matthias en Jeroen (twee zeil/chartervrienden uit Nederland). We gaan waarschijnlijk de provincie ten westen van Havana verkennen; stranden, grotten, watervallen, regenwoud, plantages e.d. en daarna ga ik dansen en geweldig genieten in Santiago, Trinidad en Havana.
In Cuba ga ik heerlijk vier weken lang zonder internet doorbrengen, dus als je even niets van me hoort, dan weet je waarom dat is!

Wordt het al wat warmer in Nederland? Hebben jullie het ergste -denken jullie- gehad?? Of komt er nog een Elfstedentocht? Wat het ook wordt; ik wens jullie heel veel plezier met alles!

Dikke knuf vanuit de Caribbean!!

---------------------------------------------------------------
* Klaarmaken voor Cuba!

  • 16 Februari 2013 - 15:15

    Ron:

    He Wieteke

    Weer met heel veel plezier je reisverslag gelezen :-)).

    Goede reis naar Cuba en daar ook een hele leuke tijd toegewenst

    Grtz Ron

  • 16 Februari 2013 - 16:38

    Rosa:

    Hey Wieteke,
    Jeetje,wat beleef je veel,lekker hoor al die avonturen!!
    Met mezelf gaat het redelijk,naar omstandigheden....M'n haar groeit weer,dus dat is al heel fijn natuurlijk.
    Voor de rest,doe ik m'n wandelingen en oefeningen met m;n arm,die niet meer de oude zal worden.....(helaas)!! Nog 2 weken bestralen en dan maar hopen dat het niet meer terugkomt!!
    Heel veel avontuur plezier!!!!!

    Lieve groetjes, Rosa.

  • 17 Februari 2013 - 14:30

    Erik, Jolanda, Ruben En Thijmen:

    Hey Wieteke,

    Altijd leuk om je geweldige avonturen en verhalen weer te mogen lezen!
    Lekker genieten daar!

    Liefs je "oude buurtjes"

  • 15 Maart 2013 - 04:01

    Ellie Berkers:

    ha die Wieteke
    ik heb je verslag nog niet gelezen ,maar ga er eens lekker voor zitten.wilde je even doorgeven dat Nancy bevallen is van een prachtige dochter met de mooie naam Jaylina.
    alles gaat goed met ze.Louana doet het ook goed en papa is helemaal trots op zijn meiden.
    he meisje het gaat je goed en een dikke kus van je tante Ellie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wieteke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 516
Totaal aantal bezoekers 48838

Voorgaande reizen:

23 December 2018 - 31 Maart 2019

Exploring the Caribbean - 2019

30 April 2016 - 29 April 2017

Jouw Personal Planner

30 November -0001 - 30 November -0001

2004-2009

01 Juli 2012 - 30 November -0001

33+ Tijd om te genieten!

Landen bezocht: