Y después.....! * - Reisverslag uit Las Terrenas, Dominicaanse Republiek van Wieteke Balen - WaarBenJij.nu Y después.....! * - Reisverslag uit Las Terrenas, Dominicaanse Republiek van Wieteke Balen - WaarBenJij.nu

Y después.....! *

Blijf op de hoogte en volg Wieteke

23 Januari 2013 | Dominicaanse Republiek, Las Terrenas

Drie weken verder; ondertussen hartstikke bruin(rood), ik kan enkele Spaanse zinnen formuleren en verstaanbaar uitspreken én ik voel ál mijn spieren!! ;)

Sosua was een ware verademing na Santo Domingo; het is er rustig, heerlijk groen, er zijn weinig tot geen uitlaatgassen, alles is lopend te bereiken, je kunt er ’s avonds/als het donker is zonder problemen alleen over straat, er zijn vele verschillende, zeer goede eettentjes en er zijn meerdere stranden op nog geen vijf minuten afstand!
Wat iets minder fijn is aan Sosua is het sextoerisme, maar daar heb ik gelukkig geen last van! Je ziet hier overal oudere mannen hand in hand lopen met zeer jonge Dominicaanse meisjes… ik wil niet weten wat er nog meer tussen hen gebeurd… De meisjes snap ik ergens nog wel, aangezien het flink verdiend (al zijn de ‘diensten’ in verhouding enorm goedkoop), maar al die mannen…… nee, die begrijp ik niet. Alhoewel, als je ziet hoe ze eruit zien, dan kun je je wellicht voorstellen dat er voor hen geen andere manier is… arme meisjes…

Samen met een studente (Annette) die ik in Santo Domingo had leren kennen zijn we vanuit Santo Domingo met de bus naar Sosua gegaan. Vijf uur later waren we er, de rit kostte nog geen €7! De prijzen zijn zo raar hier; levensmiddelen zijn dezelfde prijs als bij ons of duurder, het openbaarvervoer is achterlijk goedkoop, overnachtingen zijn gemiddeld.
We hadden beiden een kamer bij de taalschool, welke aan alles voldeed (zelfs warm water!). Heel knus allemaal. De volgende dag begonnen de lessen weer. Ik was ingedeeld bij Roland en Sigi, twee totaal nietszeggende mannen uit respectievelijk Zwitserland en Letland. Ze waren niet gemotiveerd, spraken geen woord Spaans en maakten hun huiswerk niet. Gezellig met die twee! Gelukkig was het maar voor één week met hen.
Direct na de Spaanse lessen had ik dansles. Dit bleek in een balletschool te zijn. Wát een verrassing! Na een korte introductie kwam ze er al snel achter dat ik ‘ver gevorderd’ was (zo noemen ze het hier, aangezien het niveau hier heel laag ligt!!) en regelde ze Dominicanen (die wél konden dansen!) om met me te komen dansen, zodat ik in ieder geval mijn ‘kilometers’ kon maken.
Ik was ontzettend onder de indruk van haar studio en het begon flink bij me te kriebelen toen ik al die spiegels en de barre zag…. We besloten om elke dag te beginnen met een half uur tot een uur klassiek ballet! Dat bleek voor haar ook erg leuk te zijn, omdat ze normaal alleen kleine kinderen balletles geeft. Het viel me mee hoeveel ik nog wist van vroeger… Maar ja, na ongeveer 14 jaar ballet mag je dat ook wel verwachten, toch?
Na de danslessen ging ik meestal naar het strand (mits de zon scheen en dat was helaas niet elke dag). Rond 18:00 uur was het vaak al donker, dus gingen we rond die tijd naar onze kamers, douchten het zand van ons af (nee, niet het zout, want zwemmen in open water is écht niets voor mij) en zochten een leuk eettentje op. Vaak bleven we daar wel een paar uur zitten en als ik dan weer op mijn kamer was moest ik nog huiswerk maken, wat ik vaak verschoof naar de volgende ochtend; té moe….!
We zijn één avond naar Cabarete gegaan om te dansen, wat helaas ook weer tegen viel en ik heb nu voor eens en altijd besloten dat ik in dit land niet meer uitga, tenzij ik een goede partner die met me meegaat. Zo’n tegenvallende avond doet me steeds verlangen naar huis en dat wil ik nu juist niet!
In het weekend wilde ik alleen maar uitrusten! Ik had de hele tijd het gevoel achter de feiten aan te rennen. Er was te weinig tijd om alles te doen wat ik wilde doen en er was sowieso geen tijd om de Spaanse lessen te laten bezinken. Ik raakte geïrriteerd omdat ik niet meer in mijn eigen taal kon praten en me daardoor niet goed uit kon drukken. Praten in het Engels en Duits gaat prima, maar het zijn niet mijn eigen talen…. En dan al die mensen om me heen…. Pfffff, dat viel me toch wel heel erg tegen. Na een gesprekje op de school besloten we om in de laatste week de groepslessen te laten vervallen en nog maar één uur per dag privéles te nemen. Dat gaf wat lucht en rust! Tegelijk kwam Emily (de danslerares) met ideeën voor meer lessen. Dat kwam uiteraard mooi uit, aangezien ik hier in de eerste plaats voor het dansen kom. Dus heb ik nog vele verschillende extra lessen gevolgd. Heerlijk, al dat bewegen!

Toen de drie weken school voorbij waren zijn we (Annette, Philippa en ik) naar Las Terrenas gegaan voor een lang weekend. Even een andere omgeving; 3,5 uur rijden in de een volgepropte guagua! Er wachtte ons daar een ware Fata Morgana! Gerund door een Hollandse. Heel erg basic, heel erg goedkoop, maar ook heel erg fijn! De eerste dag hebben we een bootexcursie gemaakt waarbij we een aantal mooie en enorme grotten hebben bekeken en de tweede dag zijn we naar een waterval ‘gewandeld’. Normale mensen gaan op een paard daarheen, maar wij wilden actief zijn…..en dat hebben we geweten! Hahaha. Op de terugweg begon het enorm te regenen en werd ons pad een ware waterval van blubber en paardestront. Een hele ervaring!
Na het weekend gingen de dames weer hun eigen weg en verhuisde ik naar Iris; een Hollandse, 68-jarige, lieve dame die in het centrum van Las Terrenas woont. Een ongelooflijk plekje aan de zee, waar je ’s nachts in slaap valt van de ruisende branding (en de rondtourende motoconchos)! Daar ben ik nu en hier blijf ik nog t/m het weekend. Daarna wacht er een hostel op mij in Puerto Plata met als doel 27 watervallen te beklimmen in één dag....!! Maar nu eerst even heerlijk tot rust komen en gewoon Nederlands kunnen praten!

Voorlopige (aangepaste) reisplanning:
- februari > ik blijf lekker in de Dominicaanse Republiek (dus geen uitstapje naar Haiti) en ga nog naar Puerto Plata, Santiago, Jarabacoa en nóg een weekje Santo Domingo
- 21 februari > vliegen van Santo Domingo, Dominicaanse Republiek naar Havana, Cuba
- 21 maart > vliegen van Havana, Cuba naar San Jose, Costa Rica
- 27 maart > vliegen van San Jose, Costa Rica naar Rio de Janeiro, Brazilie; dinnetje Ilse komt daar ook naar toe, gezellig samen dansen!!!
- april/mei > busreis van Rio de Janeiro > Porto Seguro; hier komt dinnetje Geke gezellig een stukje meereizen!!
En voor daarna heb ik nog een aantal plannen in Europa!

Ohja, nogmaals mijn dank voor jullie reacties op mijn blog. Dat is elke keer weer zó leuk om te lezen. Blijf dat vooral doen!

Dikke knuf voor jullie allemaal!!!

-------------------------------------------------------------------------------------
* En daarna.....!

  • 24 Januari 2013 - 08:33

    Daniel Ettema:

    Hi Wieteke,

    mooi verhaal weer... Zo hard als jij van de zon kan genieten ligt hier een pak sneeuw en is het gem. -3 in Delft :) eeennnnn, vandaag geen zon voorspeld. ;)
    Leuke foto's! Het zijn echt beeldschone plekjes. keep 'm coming! :)

    xx, Daniel

  • 24 Januari 2013 - 11:25

    Lidie Westerhoven:

    Hoi Wieteke,
    Wat een verhalen, ik begin haast jaloers te worden, fantastisch heb jij het daar, met alles wat je meemaakt. Ennnn DANSEN geweldig heerlijk lijkt me dat.Bij ons wordt er nu ook Zumba gegeven haha. De zumba school tegen over ons is falliet . Er kwamen twee dames bij ons of ze bij switch les mochten geven, nu is het hier dus ook. Persoonlijk blijf ik SHBam leuker vinden, maar goed er zijn voldoende mensen die graag aan Zumba doen.
    Geniet ervan, ik blijf je volgen........

    Groetjes uit het kouwe friesland


  • 24 Januari 2013 - 11:43

    Dinanda:

    Hoi Wieteke,

    super om te lezen dat je het op bepaalde punten heel erg naar je zin hebt en dat andere iets meer tegen vallen.
    Hoop dat je nog heel erg gaat genieten en hou ons vooral op de hoogte en we zien je vanzelf wel een keer weer verschijnen.

    Liefs Gerard,Dinanda en een dikke kus van Guido

  • 24 Januari 2013 - 18:08

    Rosa:

    Hey Wieteke,

    Nou, dat was een behoorlijk verslag, maar je krijgt wel een goede indruk hoe je alles beleeft,pffffff....Het valt dus niet altijd mee, begrijp ik. Wat leuk, van het dansen,dat is toch wel je ding en dan nog ballet erbij,eventjes terug in de tijd, leuk hoor..
    Ik wens je weer vele leuke avonturen toe en veel plezier!!!

    Lieve groet, Rosa.

  • 25 Januari 2013 - 14:17

    Ellie Berkers:

    ha mijn nichtje

    gho meisje wat een verslag,kan er erg van genieten,en zeker om te weten dat het je goed gaat.
    en ja Nederlends spreken kan wel naar je toe komen,hihihi
    geniet vooral van de mooie dingen .en zie nu al uit naar je volgende verslag.
    hele hele dikke kus Paul en Ellie

  • 26 Januari 2013 - 20:41

    Marijke Admiraal:

    Hé Wieteke,
    wat heerlijk weer te lezen. dank je wel!
    Wij genieten hier van sneeuw, het is mooi wit overal.
    Verder goed aan de studie, vandaag een super uitslag
    gekregen van mijn aardrijkskundetoets. Maar nu ik jouw
    verslag lees moet toch de kaart er even bij!
    Heel veel plezier, rustig aan,
    lieve groet, Marijke

  • 02 Februari 2013 - 22:11

    Hendrik:

    Hoi ,

    Had je verhaal een tijdje geleden gelezen maar nog niet gereageerd.Ik vind het nog steeds fantastisch dat je dit alleen ondergaat.Je hebt wel mensen om je heen ,maar in een vreemd land,andere taal,ik doe het je niet na.
    Nog 2 weekjes dan gaan wij skiën ,we gaan met 17 personen,gezellig.Heel wat anders dan alleen haha.
    Ik mail je volgende keer wel wat ins and outs persoonlijk.
    Maar nog heel veel plezier.

    Dikke kus Hendrik

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wieteke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 549
Totaal aantal bezoekers 48846

Voorgaande reizen:

23 December 2018 - 31 Maart 2019

Exploring the Caribbean - 2019

30 April 2016 - 29 April 2017

Jouw Personal Planner

30 November -0001 - 30 November -0001

2004-2009

01 Juli 2012 - 30 November -0001

33+ Tijd om te genieten!

Landen bezocht: