Quatro semana en Cuba! * - Reisverslag uit Alajuela, Costa Rica van Wieteke Balen - WaarBenJij.nu Quatro semana en Cuba! * - Reisverslag uit Alajuela, Costa Rica van Wieteke Balen - WaarBenJij.nu

Quatro semana en Cuba! *

Blijf op de hoogte en volg Wieteke

22 Maart 2013 | Costa Rica, Alajuela

Op het moment dat ik dit verslag plaats ben ik in Costa Rica; nét aangekomen! Wát een moderne wereld; reclame overal, normale auto’s én veel (tijdens spitsuur aangekomen), Mc Donalds, supermarkten waar álles wordt verkocht én waar je lekker en makkelijk kunt eten. FIJN!!
In Cuba ben ik geen moment op internet geweest -te traag én te duur- dus moest een update even wachten. Maar hier volgt dan nu de samenvatting van mijn vier weken in Cuba:

Ik kon niet wachten tot mijn vliegtuig in Havana zou landen en gelukkig was het maar twee uurtjes vliegen vanaf de DR > lekker snel! Matthias en Jeroen haalden me op van het vliegveld (heerlijk), ’s avonds zijn we gezellig gaan dansen (lees: de heren zaten en ik danste) en daarna hebben we 6 dagen met een huurauto rondgetourt in de provincie Piñar del Rio (ten westen van Havana). Erg leuk om het platteland op deze manier te zien. Ik heb genoten van het zoeken naar eettentjes en plekken om te overnachten; illegaal bij mensen in een extra kamertje (met z’n drieën in één bed!), in een tentje met kampvuurtje op het strand (de mannen in de auto vanwege de vele zandvlooien, hahaha!) en bij nette casas particulares. Veel mooie natuur gezien, genoten van de aparte voertuigen en onverwachte dieren op de (snel)weg, best lekker gegeten en af en toe ook lifters meegenomen; alles bij elkaar was het een geweldige ervaring.

Toen de mannen terugvlogen naar Nederland bleef ik nog een aantal dagen in Havana (in dezelfde casa als vorig jaar; voelde als thuis!). Dansles ontbrak uiteraard niet (bij Damian), ik heb heerlijk rondgewandeld in de stad, heb erg genoten van het uitzicht op de Malecon, heb ook zeer genoten van het weerzien met mijn Cubaanse vrienden (Osmel en Alfredo), heb een Cubaanse film in de bioscoop gezien (én begrepen!) en heerlijk gegeten in supergoedkope tentjes (die had ik graag eerder ontdekt!). Helaas regende het veel en was het ook erg koud (21 graden overdag, 10 graden ’s nachts…het leek wel Nederland in de zomer! Brrrr).
Ter info: Havana is een enorme stad met alleen maar hoogbouw en heel veel vervallen gebouwen, écht koloniaal en het is gebouwd op vlak land. De Malecon (boulevard) scheidt de stad van de zee en het strand Playa del Este is redelijk eenvoudig te bereiken. Een goedkope manier om door de stad te reizen is gebruik te maken van carro publico’s (taxi’s met zoveel mogelijk mensen erin, welke een redelijk vaste route rijden).

Vanuit Havana ben ik met de nachtbus (Viazul) naar Santiago gereisd (14 uur) en stond daar rond 8:00 ’s morgens bij Rafael op de deur te kloppen. Leuk om hem weer te zien. Hij regelde een casa voor me en bij hem heb ik de hele week dansles gehad. Ik heb veel rondgewandeld in de stad en ook veel tijd genomen voor mezelf (lezen, filmpjes kijken en twee dagen liggen bakken bij een zwembad van een luxe hotel); had ik blijkbaar even heel hard nodig! Ik at de hele week in de casa; lekker makkelijk. Samen met twee dames (uit Nieuw-Zeeland en Duitsland) van dansles hebben we een mooi zwembad in de bergen bezocht én een prehistorisch park.
Ter info: Santiago is enorm heuvelachtig en de huizen zijn maximaal twee verdiepingen hoog (weinig hoogbouw dus), het is minder vervallen dan Havana en de straten zijn veel kleiner en kronkeliger. Het heeft een haven, maar geen strand (14km). Goedkoop vervoer in de stad is mogelijk achterop een motortaxi.

Na een weekje in Santiago nam ik de nachtbus naar Trinidad (12 uur) en kwam wederom vroeg in de ochtend aan. Een casa was snel geregeld (ze wachten je op bij de uitgang van het busstation!). Wederom redelijk veel gewandeld, dansles werd m daar niet, dagje paardrijden en waterval bezocht en een dagje strand waar ik een leuke Nederlandse meid trof; Lisa. Met Lisa nog twee gezellige dagen in Trinidad doorgebracht, waarna ik weer verder ging naar Santa Clara. Trinidad was niet mijn stad > véél te toeristisch. Bah!
Ter info: Trinidad is een oud, klein stadje met kinderkopjes in bijna alle straten, veel laagbouw en ongelooflijk veel toeristen (en dus is alles lekker duur). In principe kun je alles lopend bereiken (in één dag heb je alles wel gezien), het strand is eenvoudig (en gelukkig goedkoop) te bereiken met een bus.

Via Santa Clara wilde ik naar Havana reizen. Ik wilde namelijk graag gebruik maken van de trein om zo nog wat van het landschap te zien én die ervaring ook af te kunnen strepen, maar ook deze trein bleek ’s nachts te rijden. En aangezien de treinen hier niet echt betrouwbaar zijn, besloot ik om toch maar met de bus naar Havana te gaan. Santa Clara heb ik samen met twee Groningse jongens in een middagje bekeken en aan het einde van de dag stapte ik weer op de bus.

In Havana ben ik op de bonnefooi op zoek gegaan naar een casa. Dit viel helaas nog niet mee, want ik was vastbesloten om het heel goedkoop te doen, wat helaas niet lukte. De dag erna ging ik weer naar mijn vaste adres; betrouwbaar, goede prijs, alles voor mezelf en goede locatie! Het was fijn om weer terug in Havana te zijn. Dit is toch wel echt mijn stad! Ik kwam Storm (de dame uit Nieuw-Zeeland, die ik in Santiago had ontmoet) weer tegen en heb een supergezellige dag met haar gehad, ben een dagje naar het strand geweest, heb weer met mijn Cubaanse vrienden afgesproken, heb veel dansles gehad en heb héél véél gewandeld (waaronder over de hele Malecon = ong 8km!)en heb uiteraard genoten van het heerlijke weer (nu wél)!
En….ik heb een toverformule geleerd om opdringerige Cubanen/Spaans sprekende mensen af te weren; dejame en paz > werkt ongelooflijk goed. Dát had ik écht eerder moeten weten (heb er nu niet zoveel meer aan!), daarom zet ik het hier neer; voor ieder die het weten wil, het werkt namelijk écht!!

Na ruim twee maanden in de DR, bleek Cuba toch wel een beetje anders dan hoe ik het mij van vorig jaar herinnerde…en de DR bleek ineens zo slecht nog niet…!! De DR was erg goedkoop (en gevarieerder) in verhouding met Cuba qua eten, overnachtingen en vervoer. En het heeft prachtige, goed bereikbare stranden, waar ik toch wel erg van hou! Helaas blijft het een feit dat ik de Domicanen geen fijne mensen vind. Cubanen zijn dan echt wel een stuk prettiger in de omgang!
Ik heb nu alles in Cuba gezien en gedaan wat ik wilde zien en doen en ik denk dat driemaal scheepsrecht is; dit is waarschijnlijk mijn laatste bezoekje aan Cuba. Je weet nooit wat de toekomst brengt, maar nu wil ik eerst graag andere landen bezoeken en ontdekken!

Ik heb vier weken ‘terug in de tijd’ geleefd en vond het heerlijk, maar toen ik vandaag in Costa Rica arriveerde en wifi inschakelde in het hostel, deed het me ook wel heel erg goed om berichtje na berichtje te ontvangen op mijn mobieltje! Ondanks dat ik me prima vermaak mis ik jullie wel, hoor! Don’t underestimate the power of friendship! Nog maar een weekje en dan komt Ilse me in Brazilië opzoeken; heb ik heel veel zin in!!!

Ohja, het is sinds vandaag alweer lente in Nederland, hè? Al iets van te merken? Ik hoop het voor jullie!
Heel veel liefs en een superdikke knuf vanuit Costa Rica!

* Vier weken in Cuba!

  • 22 Maart 2013 - 10:09

    Rosa:

    Hey Wieteke,

    Wat heb je al veel leuke dingen meegemaakt, je geniet hier natuurlijk van en dat doe je goed!!!
    Het is nu lente, maar nog steeds te koud,komende zaterdag belooft een erg koude dag te worden,met een ijkoude wind....We zien het wel en met mezelf gaat het redelijk,alleen m;n arm is nog erg stijf,dus doe trouw m'n oefeningen,verder krijg ik wel meer energie en dat is een goed teken,lijkt me...
    Succes en veel plezier daar,blijf maar lekker genieten!!!

    Lieve groetjes, Rosa.

  • 22 Maart 2013 - 10:51

    Dinanda:

    He meis,

    ja hier is de lente begonnen (gisteren op mijn verjaardag nog wel) maar is nog weinig van te merken.
    Super om te lezen dat je het zo leuk hebt gehad en nog steeds hebt.
    Hier gaat ook alles goed.
    Guido wordt al een hele kerel is al geheel zindelijk en geen luiers meer om dus hij zegt nu zelf ook Guido groot en stoer.

    Fijne tijd nog.

    Gr. Dinanda Gerard Demi en Guido

  • 22 Maart 2013 - 10:55

    Backpackbergie:

    Super verhaal, leuk om te lezen, Wieteke! Krijg er enorme reiskriebels van :-). Blijf je maar heel even op Costa Rica? Ik ben erg benieuwd of je het daar zo mooi vindt als ze zeggen. Veel plezier daar en straks jn Brasil. Hier gaat alles goed: lief vriendinnetje en veel trainen voor de kwart triathlon. Het vinden van opdrachten als zelfstandig ontwerper is nog steeds lastig maar ik maak me niet te druk erover. Dikke kus! Gideon

  • 22 Maart 2013 - 20:50

    Petra, Maren En Olaf:

    Hallo lieverd,
    Ook een knuffel voor jou!
    Wat een heerlijke tijd maak je door.
    Laat de rest nog maar even wachten.
    Wieteke gaat dansend door het leven!!!
    Leuk verslag.
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wieteke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 352
Totaal aantal bezoekers 48770

Voorgaande reizen:

23 December 2018 - 31 Maart 2019

Exploring the Caribbean - 2019

30 April 2016 - 29 April 2017

Jouw Personal Planner

30 November -0001 - 30 November -0001

2004-2009

01 Juli 2012 - 30 November -0001

33+ Tijd om te genieten!

Landen bezocht: