Op vakantie met Ilse in Rio en…..! - Reisverslag uit Puerto Iguazú, Argentinië van Wieteke Balen - WaarBenJij.nu Op vakantie met Ilse in Rio en…..! - Reisverslag uit Puerto Iguazú, Argentinië van Wieteke Balen - WaarBenJij.nu

Op vakantie met Ilse in Rio en…..!

Blijf op de hoogte en volg Wieteke

16 April 2013 | Argentinië, Puerto Iguazú

Er is een groot verschil tussen reizen en vakantie vieren…. Ik had er niet eerder over nagedacht, maar heb het nu aan den lijve ondervonden; reizen is vermoeiend en vakantie vieren is zwaar relaxed! Hahaha.
Met Ilse heb ik heerlijk vakantie gevierd en wat was dát fijn!

Na drie verschillende vluchten in de nacht (Costa Rica – Peru – Brazil) kwam ik ’s morgens in Rio aan en heb ik me de rest van de dag in mijn eentje vermaakt (lees: geslapen in hostel) tot ik Ilse ’s avonds op kon halen van het vliegveld. Dat ging nog bijna mis, omdat mijn bus (in spitsuur) er véél langer over deed dan verwacht…
Het Alpha Hostel waar we ruim twee weken zijn gebleven lag in de wijk Botafogo en we kwamen er al snel achter dat deze wijk veilig was, erg centraal lag, alles had wat we nodig hadden (incl. strand en winkels) en vlakbij hadden we een prachtig uitzicht op het Christus-beeld én de Suikerberg. Ideaal, want zo konden we goed checken of er geen wolken waren die het uitzicht zouden belemmeren als we erheen zouden gaan!
In Brazilië spreekt men Portugees en wij uiteraard niet…..gelukkig lijkt het een beetje op Spaans en de paar woorden die ik kende bleken hetzelfde te betekenen in het Portugees, mits ik ze een beetje dronken uitsprak. Zo konden we tóch de weg vragen, eten bestellen en een heel klein beetje communiceren met de locals. Fijn!

We hadden een heerlijk relaxte dagindeling; bijna elke dag lekker lui uitgeslapen, vervolgens eenvoudig ontbeten (en internet gecheckt, want dat kon alleen in de eetruimte in het hostel) en daarna maakten we ons klaar voor de dag. In de middag bezochten we marktjes, (toeristische) bezienswaardigheden, winkels en stranden. Als we trek kregen zochten we een leuk eettentje op (vreselijk prijzig hier, helaas) en na het avondeten gingen we meestal terug naar het hostel waar we heerlijk gingen chillen met een filmpje op de kamer oid.
Nu denk je misschien “wanneer hebben ze dan gedanst?” Nou…..niet! Er waren een aantal zeer goed aangeschreven dansscholen vlakbij het hostel en we hebben ze allemaal bezocht, maar besloten er niet te gaan dansen, vanwege de achterlijk hoge prijzen…. Ik denk dat ik toch maar gewoon Zouk-danslessen in Nederland ga volgen! Wel hebben we één avondje salsa gedanst en de enige die het daar écht goed kon, was een Cubaan…. -zucht-…..

Even op een rijtje wat we gedaan/gezien hebben in Rio de Janeiro;
- De stranden van Copacabana & Ipanema; veel leuke eettentjes, bikiniverkoop op het strand (!!), ruimte genoeg om te zonnen en regelmatig leuke souvenirs-marktjes.
- Escadaria Selaron; staat bijna in geen enkele (reis)gids aangegeven, maar vonden wij één van de mooiste dingen. Het is een gemozaïekte trap in de wijk Lapa welke door één man is gemaakt. Hiervoor heeft deze man allerlei tegeltjes van over de hele wereld gebruikt. Indrukwekkend, kleurrijk en supervrolijk!
- Christo Redentor (het Christus-beeld); prijzig tripje naar de top van de Corcovado (720m) vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over heel Rio de Janeiro – mits het niet bewolkt is!. Vreselijk toeristisch, maar helaas wel een uitstapje die je voor je gevoel gemaakt moet hebben…
- Favela Rocinha; we hebben een georganiseerde tour naar een Favela (armenwijk) gedaan met een goed Engels sprekende gids. Ontzettend interessant, bijzonder en indrukwekkend. Hadden we niet willen missen.
- Regenwoud Tijuca; Rio schijnt de enige stad te zijn waarin zich een deel regenwoud bevindt, dus dat moesten we natuurlijk ervaren. Tijdens een redelijk steile klim over een brede, slingerende, geasfalteerde weg (waar ook veel auto’s, motors en fietsers gebruik van maakten) kwamen we bij een waterval, waar een leuke, korte trail (veel klimmen) je naar een prachtig stukje natuur leidde. Na 1,5 uur wandelen/zwoegen over de weg kwamen we bij een heel mooi uitzichtspunt; Vista Chinesa!
- Jardim Botanico; een botanische tuin waar je even heerlijk weg bent van de drukte van de stad. Er staan vast allemaal leuke en speciale plantjes, maar daar hadden wij geen verstand van!
- Centrum Rio; veel hoge, redelijk oude gebouwen, enorm veel verkeer/herrie, grauw (het miezerde toen wij er rondliepen), meer armoede dan in andere wijken….. Niet ons ding!
- Açúcar / Suikerberg; hier zaten we het dichtste bij en we zijn er niet op geweest (je kunt met een eitje naar boven)! Na het mooie uitzicht vanaf het Christus-beeld al te hebben gezien, de lange rij voor de kabelbaan en de prijs besloten we van een afstand te genieten van de suikerberg ipv af de top!
- Marktjes; overal door de stad verspreid zijn marktjes. Sommige staan er altijd en anderen hebben vaste tijden. Wij hebben er een heleboel ontdekt en hebben heerlijk gesneupt!
- Het openbaar vervoer; met bus en metro kun je je redelijk goedkoop zeer goed verplaatsen door de stad; alle wijken zijn perfect met elkaar verbonden. De bussen rijden wel als gekken, maar daar wen je aan, al zijn er uitzonderingen....!
- Brazilianen; nee=nee en dat respecteren ze en ze zijn toeristen gewend, dus je wordt niet vaak lastig gevallen.
- Veiligheid; we gebruikten ons gezond verstand, namen alleen het hoognodige mee en toen we een keer -met opzet, want we zouden terugkomen- iets achterlieten van weinig waarde, werd het ons gewoon na gebracht...! Wij hebben ons geen enkel moment onveilig gevoeld!

Het laatste weekend van Ilse’s vakantie zijn we naar Foz de Iguazu gevlogen. Hier bevinden zich 270 watervallen en het is de grootste waterval van Zuid-Amerika en naar het schijnt mooier dan de Niagara-Falls! Dit laatste kan ik helaas nog niet beamen! Wel kan ik zeggen dat het ongelooflijk indrukwekkend was; heb er gewoonweg geen woorden voor… Als je de foto’s ziet, krijg je wel een idee, maar het komt bij lange na niet in de buurt van dit spectaculaire natuurgeweld. We zijn naar de Braziliaanse én de Argentijnse kant gegaan (het bevindt zich op het drielandenpunt van Paraguay, Argentinië en Brazil) en konden niet beslissen welke kant het mooiste is; je moet gewoonweg beide zijden gezien hebben. Elke kant heeft zijn eigen bijzondere highlights.

Ilse is net vertrokken richting Rio om daar haar aansluiting naar Amsterdam te halen en ik blijf voorlopig nog even in Argentinië. Zó jammer haar weer te moeten missen, maar ik heb prachtige herinneringen waar ik gelukkig wel even op kan teren!

Tot de volgende update en een dikke knuf vanuit Argentinië!

• 16 April 2013 - 20:57

Dion:

Hou vol!!! :) :) meer Bikini's! :)
    groetjes dion :P

• 17 April 2013 - 17:42

Rosa :

Hey Wieteke,

Je doet er wel wat aan....,leuk, dat je een poos een vriendin had,lijkt me ook even gezelliger!!
    Behoorlijk verslag geworden,leuk om te lezen,je geniet enorm en dat doe je goed!!!
    Veel plezier in Argentinie....

Lieve groet, Rosa.

• 22 April 2013 - 21:53

Hendrik:

Hey,

Ik sta elke keer weer versteld,wat je doet en meemaakt in deze verre landen.Veel plezier.

Liefs Hendrik