Mi comienzo en la Republica Dominicana en 121212!* - Reisverslag uit Ciudad Trujillo, Dominicaanse Republiek van Wieteke Balen - WaarBenJij.nu Mi comienzo en la Republica Dominicana en 121212!* - Reisverslag uit Ciudad Trujillo, Dominicaanse Republiek van Wieteke Balen - WaarBenJij.nu

Mi comienzo en la Republica Dominicana en 121212!*

Blijf op de hoogte en volg Wieteke

03 Januari 2013 | Dominicaanse Republiek, Ciudad Trujillo

Als ik dit schrijf ben ik reeds drie weken in de Dominicaanse Republiek; ik heb op vier verschillende adressen geslapen (3x couchsurfing en 1x hostel), ik ben in twee gebieden geweest (Bavaro, Punta Cana in het oosten en Santo Domingo in het zuiden) en……. ik heb nog maar amper gedanst…… Ik heb bijna overal wifi, heb heel veel strand en zon gezien en heb ontelbaar veel muggenbulten….! Ik ben nét begonnen met een Spaanse taalcursus én dansles. Ennuh, ohja……het is ontzettend lekker weer hier (gem. 28 graden)! Hahaha!

Het couchsurfen bevalt erg goed, maar wat ik had gehoopt is tot nu toe nog niet echt gebeurd; dat de locals mij wijzen waar ik moet zijn en/of zelfs meegaan naar een leuke gelegenheid om te dansen. Wel weten ze me allemaal te waarschuwen voor de mogelijke gevaren, wat als gevolg heeft dat ik bijna de deur niet meer uit durf in mijn eentje…
Op mijn eerste adres (ik werd heerlijk luxe opgehaald van het vliegveld) ben ik een week gebleven. Ik had mijn eigen kamer, en verder deelden we alle ruimtes. Hij kookte de hele week heerlijk en gezond voor mij; een zeer goed begin! In die week heb ik vooral veel strand gezien (meer was er ook niet!) en we zijn twee avonden uit geweest. Het viel me op dat hier het nachtleven pas heel laat op gang komt (niet mijn ding) en dat er met name veel reggeaton werd gedraaid. Leuk voor even, maar niet de hele tijd! Wel heb ik een paar dansjes gedaan (merengue en bachata) en zelfs een poging tot Dominicaanse salsa….en dat viel nog niet mee, want de basis is precies tegenovergesteld aan ‘onze’ basis! Dus waar mijn lichaam is ingesteld op beginnen met rechts naar achter, moet dat nu ineens naar voren….raar! Ik dacht echt even dat ik het salsadansen was verleerd!!! Pffff…

Na mijn eerste week ben ik met de bus naar Santo Domingo (hoofdstad) gegaan en heb ik eerst een nachtje doorgebracht in een heel gezellig hostel met prachtig dakterras in het oude centrum ‘Zona Kolonial’. Na een week in the middle of nowhere doorgebracht te hebben, was dit een heerlijke ervaring; moderne winkels, mooie koloniale gebouwen, gezellige drukte op straat en van alles te zien. Het deed me heel erg aan Havana denken, maar hier is het allemaal een stuk minder vervallen en de mensen zijn anders…
De volgende dag ging ik met de taxi naar mijn tweede couchsurfadres. Dit adres was in een hele goede buurt (rijk en veilig). Hier had ik een totaal andere ervaring; ik deelde ‘s nachts mijn bed met een Canadese (ook een couchsurfster) en soms nog iemand extra (!!), wat ervoor zorgde dat ik regelmatig verhuisde naar een bank, waar ik lekker alleen kon liggen zonder gesnurk en gedraai! Er werd de hele dag geblowd, gedeald én zelfs geteeld en elke avond gingen ze naar een feest . Ik ben een paar keer mee geweest naar een feest, maar het was niet mijn ding; clubbing! Heel relaxed vond ik het dat ze me totaal in mijn waarde lieten; dat ze me het blowen niet opdrongen (vind ik namelijk niet lekker), ook al begrepen ze er niets van want ‘you are from Holland, right?’. En ik kon/mocht gelukkig ook gewoon lekker thuis blijven als zij gingen stappen! Overdag deden ze niets anders dan slapen, rondhangen en blowen, dus dat had ik al vrij snel bekeken > na een lang weekend ben ik naar mijn volgende adres verhuisd.

Het derde couchsurfadres lag ongeveer 300 meter bij de vorige vandaan. Hoe toevallig! De wijk was mij dus al bekend. De gastheer was dit keer geen Dominicaan, maar een Amerikaan uit Californië; hij werkt hier als leraar. Het appartement waarin hij woont heeft twee slaapkamers met elk een eigen badkamer (heerlijk luxe!). Het heeft een grote keuken die hij niet gebruikt en waarin ik heerlijk gezonde maaltijden voor mezelf klaar kan maken (hij besteld altijd!). Ik heb een mountainbike tot mijn beschikking en er is hier een heerlijk zonnig dakterras met Oceanview! Na kerst (waar ik trouwens écht niets van heb meegekregen) was hij voor een paar dagen vertrokken om te feesten. Dus toen was ik helemaal alleen….voor het eerst…. Dát was wel een beetje raar….. Aan alle kanten word ik gewaarschuwd dat het in de stad heel onveilig is en dat ik niet alleen op straat moet gaan…..dus wat moet je dan? Met wat hulp van vrienden (Skype!!) heb ik mezelf ertoe gezet om toch in mijn eentje op stap te gaan (weinig geld bij me, geen sieraden, geld en sleutels op veilige plek, enz.). Ik had ondertussen wel wat dingen opgevangen waar ik heen zou kunnen gaan en ben een keer naar een Cubaanse Salsa Dansschool gedaan waar ze een soort vrijdansen hadden. Het was nét alsof ik bij Bailinho was, alleen sprak ik de taal niet en lag het niveau véél lager…, wat ik totaal niet had verwacht! Het was in ieder geval gezellig en ik heb veel gedanst. Later ben ik nog naar een ander gezellig tentje geweest waar ik ook een paar keer heb gedanst, maar het was er erg rustig, dus dat schoot niet erg op. Dat uitgaan is het geloof ik niet helemaal voor mij…

Op de laatste dag van 2012 ben ik aan mijn cursus Spaans begonnen. Eindelijk! Elke ochtend in totaal drie uur Spaans (op de fiets erheen > ruim een uur fietsen per dag!) en daarna twee uur dansles (merengue, bachata en Dominicaanse salsa). Op de school had ik een aantal mensen leren kennen en heb met hen het nieuwe jaar ingeluid op een feest op de Malecon met nog héél véél andere mensen! Leuk om af te tellen in het Spaans! Helaas werd ook hier heel weinig gedanst en het toppunt werd bereikt toen een Dominicaanse jongen aan mij vroeg of ik hem de bachata wilde leren (en nee, dat was geen versiertruc, hij kon het echt niet)….. Nu vráág ik je??? Waarom was ik hier ook alweer???
Op 1 januari was ik gelijk alweer vrij, wat niet verkeerd was, want ik voelde me al een paar dagen niet zo lekker; leek wel of ik een griepje onder de leden heb. Gelukkig regende het bijna de hele dag, dus moest het blijkbaar zo zijn! Maar op 2 januari kon ik weer aan de bak. ’s Avonds heerlijk ergens gegeten met medestudenten en daar werd ook gedanst. Eindelijk écht dansen!!! Heerlijk was dat!
Het cursusritme á 5 dagen in de week ga ik drie weken doen. Waarvan deze week in Santo Domingo en komende twee weken in Sosua; een strandplaatsje aan de noordkust. De school organiseert leuke dingen zoals etentjes, avondjes uit en zelfs excursies. Dus daar ga ik zeker aan meedoen!
Na Sosua zie ik wel waar ik beland; dit is afhankelijk van welke couchsurfers me willen ontvangen! Ik ben benieuwd hoe mijn Spaans is na die drie weken. En ik ben ook heel erg benieuwd of mijn mening over de Dominicaanse Republiek nog gaat veranderen, want op dit moment is die niet zo heel erg positief…. Ik mis een bepaalde vibe, een vriendelijke sfeer die bv in Cuba overal aanwezig is….!

Voorlopige (aangepaste) reisplanning:
- februari > misschien ‘even’ voor een paar weken naar Haïti om Engelse les te geven aan 12-15 jarigen…..!!
- 21 februari > vliegen van de Dominicaanse Republiek naar Cuba
- 21 maart > vliegen van Cuba naar Costa Rica
- april > een Caribbean Cruise (jaja, lekker luxe!)
Daarna op de één of andere manier in Brazilië zien te komen om daar heerlijk een paar maanden zouk en andere dansen te leren en dan….is mijn geld op! Wat helemaal niet erg is, want dat heb ik zo gepland! Ik heb ondertussen besloten niet te gaan werken, alleen maar te genieten én doen wat ik het liefste wil; leren dansen! Dus ja, dan gaat het iets harder met het budget! Colombia, Argentinië en Trinidad&Tobago heb ik van mijn lijstje geschrapt; de dansen die ik daar kan leren dans ik tóch niet in Nederland en tja, wat heb ik er dan aan? Ik heb al lang geleden ervaren dat je moet blijven dansen, als je een dans wilt blijven beheersen…. Dus richt ik mij op de merengue, bachata, salsa en zouk! Dan kan ik in Holland gewoon weer verder dansen in onder andere Den Haag!! Komende zomer verwacht ik dus alweer ‘thuis’ te zijn en dat voelt voor mij helemaal muy bueno!

Hele dikke knuf van mij aan jullie en een geweldig 2013 toegewenst!!!
------------------------------------------------------------------------------------

* Mijn start in de Dominicaanse Republiek op 12/12/12!

  • 03 Januari 2013 - 07:59

    Sas:

    Wat weer een mooie ervaringen!
    Blij dat je nu meer onder de dans bent! Genietse!

  • 03 Januari 2013 - 11:00

    Daniel Ettema:

    Hii, gelukkig nieuwjaar!!!!
    hopelijk krijg je nog veel mogelijkheden om te dansen daar! Wel supermooie plekjes heb je daar, echt te tropisch!
    Liefs, Daniel

  • 03 Januari 2013 - 15:29

    Rosa :

    Hey Wieteke,

    Wat een verhaal (je lijkt je moeder wel,die kan dat ook zo goed..)!!
    Ik krijg wel een indruk van je verhaal en dat valt niet altijd mee voor je,begrijp ik...
    Ach, je moet de dingen maar nemen zoals ze zich voordoen,dat weet je nou eennmaal niet van tevoren..
    ~Ik wens je alsnog..............., een fantastisch en avontuurlijk 2013~!!!!!!!!

    Lieve groetjes, Rosa.

  • 03 Januari 2013 - 17:31

    Regina:

    Ha Wieteke,
    Wat een avontuurlijke vrouw ben je toch!
    Zo leuk om jouw belevenissen zo af en toe te lezen (nu onder de kerstboom). Ik voel me er zelf wel een beetje suf onder worden :-), ben vooral druk met kids huishouden werk. Maar....gelukkig ook met (bio)dansen en voornemen om de argentijnse tango weer op te pakken.
    Dikke kus, geniet van jouw avonturen!
    Regina


  • 03 Januari 2013 - 18:29

    Marrig Van Balen:

    Hey lieve avontuurlijke nicht!

    Ik vind het echt heel leuk dat je een blog over je ervaringen deelt.
    Jammer dat de Dominicaanse republiek niet is wat je hoopte.
    Al met al dit is pas het begin van je avontuur dus....
    Ik hou de sterren in de gaten :).

    En wat betreft 2013, dit is sowieso jouw jaar. Daarom GeFeLiCiTeErD met dit nieuwe fantastische jaar :)!!!!

    Die vriendin waar ik nu logeer, zit momenteel in Brazilië bij een vriend. Als je het leuk vindt kan ik haar over je plan vertellen en zou je alvast in contact gebracht kunnen worden met mensen aldaar...??? Dus je laat het maar weten.

    Succes met de cursus en keep on going your way!!

    DikKUS!
    Riggie

  • 03 Januari 2013 - 21:48

    Marijke Admiraal:

    Gelukkig Nieuwjaar Wieteke!
    Zo geweldig wat je allemaal doet!
    Het is uniek, ook als het niet helemaal is wat je dacht!
    Geniet ervan, later zal je het missen!
    Toi toi en goede reis.
    Lieve groet, Marijke

  • 03 Januari 2013 - 22:21

    Richard Deen:

    Hey wieteke,
    De beste wensen en een goed 2013 en nog veel plezier daar. Take care, gr.


  • 04 Januari 2013 - 20:39

    Erik En Jolanda:

    He Wieteke,

    Leuk om weer al jou ervaringen te mogen lezen!
    We wensen jou ook een super avontuurlijk en vooral swingend 2013! Lekker genieten daar en hopen dat de rest van je avontuur aan je verwachtingen gaat voldoen.

    Dikke tut ut Jirnsum!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wieteke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 579
Totaal aantal bezoekers 48828

Voorgaande reizen:

23 December 2018 - 31 Maart 2019

Exploring the Caribbean - 2019

30 April 2016 - 29 April 2017

Jouw Personal Planner

30 November -0001 - 30 November -0001

2004-2009

01 Juli 2012 - 30 November -0001

33+ Tijd om te genieten!

Landen bezocht: